Vild have - Inspiration til haveejere

I Hvidovre Kommune må man ikke komme haveaffald i beholderen til madaffald, da madaffald laves til biogas og haveaffald bliver til kompost og træflis. Mange gør flittigt brug af vores genbrugsstationer eller gør brug af haveaffaldsordningen, men det er ikke altid lige, at man har tid til at køre af sted i bilen, og det kan vare længe før næste afhentning. Så hvad kan man ellers gøre af sit haveaffald?

Kort sagt: Lad det blive i haven, og få nytte af det dér.

Vent med at klippe dit hæk og træer til august

Det anbefales, at man først klipper sin hæk efter 1. august, da de fleste småfugle, der yngler i hække, først er færdige med deres ynglesæson der.

Hvis man alligevel vil klippe hæk fra midten af juli, skal man gøre det forsigtigt og se efter, hvor der er fuglereder.

Hvis man klipper hæk i maj og juni, kan man komme til at skade ynglefuglene direkte ved at ødelægge deres rede, æg eller unger. Indirekte gør man også skade, fordi man risikerer at gøre hækken så åben, at rovfugle, kragefugle eller måske katte får lettere ved at finde fuglerederne.

Lad dit haveaffald blive i haven

Haveaffald kan gemmes væk under buske, lægges til bunke i et hjørne eller arrangeres som dekorative kvashegn – kun fantasien sætter grænser.

Dyrene er ligeglade med, hvor i haven det er, så længe de har noget at gemme sig i eller søge føde i. Det kan være afklippede grene, hækafklip, stammer. Man kan også lade træstubbe stå som dødt ved og over år lade dem gå til.

Til gavn for biodiversiteten

Ved at køre mindre haveaffald væk fra din have, kan du være med til at gøre en forskel til gavn for biodiversiteten. Dermed bidrager du til at gøre Hvidovre Kommune lidt vildere. Læs mere om at gøre kommunen vildere.

Hvor mange points scorer din have på biodiversitet?

Din have er sandsynligvis allerede levested for masser af dyr og planter. Men hvis du hjælper den lidt på vej, er der plads til endnu flere – og måske nogle nye arter.

Men før du går i gang med at forbedre biodiversiteten, er det jo godt at se, hvordan din haves score er som udgangspunkt.

Så tag scorekortet med ud i haven og giv din have en vurdering af, hvor naturvenlig den er ift. levesteder for forskellige arter. Scorekortet giver dig samtidig idéer til, hvad du kan gå i gang med at forbedre – hvis du vil bakke op, hjælpe naturen og fremme den biologiske mangfoldighed.

Du kan faktisk hurtigt ændre din score – også uden den store indsats. Nogle gange scorer du nemlig point, ved intet at gøre, og det sker nu engang ikke så tit.

En typisk have vil som udgangspunkt opnå ca. 10 point. Store haver vil have lettest ved at score højt, men pyt – målet er ikke nødvendigvis de maksimale 60 point men nærmere, at din have får flere point, næste gang du går den igennem med scorekortet.

Hvor mange points scorer din have på biodiversitet?