Alle borgere bliver kontaktet før ændringer i hjælp til rengøring

Oktober |

Knap 1000 borgere i Hvidovre Kommune, der får hjælp til rengøringen, har i løbet af september måned modtaget et brev fra kommunens visitation. I brevet bliver borgerne informeret om de ændringer, der kan komme i tilrettelæggelsen af den hjælp, de modtager, og om baggrunden for den politiske beslutning om at begynde at benytte velfærdsteknologi i form af robotstøvsuger og -gulvvasker i ældreplejen. I brevet, der er sendt til alle borgere, der modtager hjælp fra kommunen til rengøring står bl.a. ”I Hvidovre Kommune har vi ligesom landet andre kommuner udfordringer med at få medarbejdere nok til de opgaver, der skal løses”.

”Vi har truffet den her beslutning om at tænke lidt anderledes på ældreområdet for at sikre, at de borgere, som har allermest brug for omsorg og pleje fra medarbejdere, fortsat kan få det, og så må nogle af os andre nøjes med mindre – eller en anden form for hjælp”, siger formand for Ældre- og Sundhedsudvalget Arne Bech og fortsætter: ”Det er ikke noget, vi gør uden først at tale med den enkelte borger, og nogle vil måske komme til at sætte pris på, at de kan sætte robot-støvsugeren til at køre, når de selv vil, i stedet for at skulle vente på, at hjemmehjælperen kommer og støvsuger”.

Brevet har naturligt nok givet anledning til nogle henvendelser fra borgere, der fx spørger til, hvordan en robotstøvsuger og -gulvvasker virker. I spørgetiden før sidste uges Kommunalbestyrelsesmøde blev brevet også nævnt i en borgers indlæg, og det kunne efterlade en opfattelse af, at alle de borgere, der får hjælp til rengøring fremover uden videre varsel, får en robotstøvsuger inden for dørene. Det er ikke tilfældet.

De Hvidovre-borgere, der modtager hjælp til støvsugning og gulvvask, vil på et tidspunkt blive kontaktet af visitationen, der vil gennemgå den konkrete sag og se på, om borgeren har mulighed for at bruge en robotstøvsuger eller robotgulvvasker. Der bliver naturligvis taget højde for den enkelte borgers situation, helbred og behov. Hvis det er behov for det, kan borgere blive vejledt i hvordan robotstøvsugeren bruges. For borgere, der fremover søger om hjælp til støvsugning eller gulvvask, vil Visitationen se på, om borgeren kan bruge en robotstøvsuger eller robotgulvvasker i stedet for at få besøg af en medarbejder, der hjælper med at støvsuge eller vaske gulv.

Ændringen i en del af kvalitetsstandarderne for hjemmehjælp blev vedtaget af Kommunalbestyrelsen i januar 2023.