Jimmys app gør affaldssortering nemmere

Januar |
Ejeren af Perfect Waste, Jimmy Mørch, fotograferet med udsigt over Hvidovre by Ejeren af Perfect Waste, Jimmy Mørch, fotograferet med udsigt over Hvidovre by

Skal chipsposen i plastik eller restaffald? Og hvad med nettet om appelsinerne? Og pizzabakken?

Det kan være svært at finde ud af, men fra årsskiftet er det blevet en del nemmere for borgerne i Hvidovre. Her har kommunen nemlig taget en ny app i brug, hvor man med et enkelt bip på stregkoden med telefonen kan se, hvilken spand affaldet skal i.

Bag appen står Hvidovre-virksomheden Perfect Waste med direktør Jimmy Mørch i spidsen. Han er også idemanden til appen, som indtil videre bliver brugt i 20 danske kommuner – og i fremtiden måske også kan gøre gavn hos virksomheder.

En renovatør har nemlig viste interesse for appen, som kan give deres virksomheds-kunder en nemmere guide til sortering og mulighed for at bestille afhentning med et tryk i appen.

- Det er et af de næste skridt, vi kigger på. Virksomheder skal jo også sortere deres affald, så det kunne være en stor hjælp, hvis de med en enkelt app kan få hjælp til det. Her kigger vi også på muligheden for fx at kunne lægge CO2-besparelser ind i appen, så den giver virksomhederne nogle brugbare redskaber, forklarer Jimmy Mørch.

En lys ide

Det lå egentlig ikke lige for, at Jimmy Mørch en dag ville stå som udvikler og ejer af en populær app. Han er oprindeligt uddannet mekaniker, men har arbejdet som sælger i mange år, blandt andet med at sælge affaldsbeholdere til landets kommuner via udbud.

Da det i 2020 blev besluttet, at danskerne fremover skulle sortere deres affald i 10 forskellige fraktioner, bemærkede Jimmy en bekymring blandt kommunerne: Hvordan skulle de hjælpe borgerne med at få styr på de mange affaldstyper?

- Her virkede stregkoder som en oplagt mulighed. En stregkode vil altid vise det specifikke produkt, du står med i hånden. En smørbakke kan fx være lavet af mange forskellige materialer, så det kan være svært at lave en generel vejledning om, hvordan de skal sorteres. Men ved at bruge stregkoden, kan du lave specifikke guider til de enkelte produkter, forklarer Jimmy Mørch.

Han fik derfor ideen til en app, der via stregkoden kunne hjælpe med sortering, og Næsteved Kommune var interesseret i at være med i udviklingen. Det lykkedes også Jimmy at få en investor ombord i skikkelse af Per Otte Winther / PHP Service, og de fik kontakt med en app-udvikler. Og så begyndte det lange arbejde.

- Vi havde jo brug for at lave en database med stregkoder. Så vi fik lavet en aftale med Bilka om, at vi måtte komme og scanne hele deres varelager, fortæller Jimmy.

Som sagt, så gjort. Jimmy fik ansat en ekstra medarbejder og stod hver dag op kl. 3.30 for at scanne stregkoder og tage billeder af alle Bilkas varer. Herefter passede han sit fuldtidsjob, og om eftermiddagen blev stregkoder og billeder lagt ind i databasen. Efter Bilka kom turen til de øvrige supermarkedskæder som fx Netto, Brugsen og Lidl, og i dag er der over 250.000 varer i appen – og der kommer hele tiden nye til.

- Vi opdaterer løbende vores varebase, fx ved de forskellige højtider, hvor vi går ud i butikkerne og scanner jule-, påske- eller halloweenvarer ind. Derudover kan alle brugerne af appen sende et billede af et produkt, hvis dets stregkode ikke er i appen. Så finder vi varen og undersøger, hvordan emballagen skal sorteres, forklarer Jimmy og fortæller, at der kommer ca. 8.000 nye varer til om måneden.

Den store database var dog ikke nok til at få kommunerne med ombord, så Jimmy føjede flere features til appen.

- Jeg var nok lidt naiv i starten og tænkte, at jeg bare skulle lave en app, der kunne hjælpe borgerne med at sortere korrekt. Men det kunne kommunerne jo ikke spare penge på, så derfor fandt vi ud af at udvide appen, så den også kan bruges til at kontakte borgerne. På den måde kan kommunerne spare penge på at sende sms’er ud, og det kan mærkes! Nogle kommuner kan spare 600.000-700.000 kroner med vores app, fortæller Jimmy Mørch.

Et stort spring

Selvom Jimmy aldrig har været i tvivl om sin apps potentiale, så var det et stort spring at gå i gang med udviklingen. For selvom han fik en investor med ombord, så lagde han også selv en anseelig bunke penge i udviklingsarbejdet – og virkelig mange ulønnede arbejdstimer.

- Havde jeg skudt forbi med ideen, så havde det nok kostet mig minimum én million kroner, fortæller han i dag.

Jimmy skød dog langt fra forbi, og i dag er Perfect Waste-appen en stor succes. Udover Jimmy og investoren er der i dag en bogholder samt fem ansatte i firmaet, som hjælper med tastearbejdet og opdateringen af databasen, og de er ved at ansætte en konsulent i Jylland.

Indtil videre har 21 danske kommuner primært på Sjælland købt appen, og målet er at nå 30 kommuner inden årets udgang. Firmaet har også lige udviklet en pant-app til Grønland og er derudover på vej ind på det svenske marked.

- Vi har vækstet langt hurtigere, end vi havde regnet med, og særligt det seneste år er det gået stærkt. Men vores app er også den, der er længst fremme, og vi udvikler hele tiden på den efter de ønsker, der kommer fra kommunerne. Og når vi laver en løsning til én kommune, så får alle de andre også glæde af den, forklarer han om baggrunden for appens succes.

Trods flere købstilbud har Jimmy derfor heller ingen planer om at sælge sin virksomhed.

- Vi er ved at udvikle version 2.0, og det er nu, det for alvor går hurtigt. Det er hårdt, men vildt sjovt, så jeg skal ingen steder, siger han med et smil.

 

FAKTA

  • Perfect Waste ApS er etableret i 2020
  • Virksomheden har i dag 8 ansatte
  • Perfect Waste er en app, som er udviklet til landets kommuner. Den kan tilpasses den enkelte kommune med fx forskellige piktogrammer og informationer om tømning mm.
  • Kommunerne betaler et opstartsgebyr for appen og herefter et månedligt beløb alt efter antallet af husstande
  • Læs mere om virksomheden og appen på perfectwaste.dk.