Risikostyringsplan for oversvømmelse fra Køge Bugt

I efteråret 2021 vedtog Hvidovre Kommunalbestyrelse en revideret risikostyringsplan for oversvømmelse fra Køge Bugt.

Risikoområdet Køge Bugt-København blev første gang udpeget i 2011 som et af ti danske områder med væsentlig risiko ved oversvømmelser. I 2018 skete der væsentlige udvidelse af i risikoområdet, Køge Bugt-København.

En række af målsætningerne i den første risikostyringsplan var overordnede, og bar præg af behovet for yderligere undersøgelser. Dette er i mellemtiden indfriet, og dermed er størstedelen af målsætningerne enten indfriede eller forældede. På baggrund af en evaluering af de eksisterende mål, er der lavet nye mål, der enten reducerer sandsynligheden for oversvømmelser eller konsekvenserne af oversvømmelser, eller begge dele.

Målsætningerne for næste planperiode er at:

• etablere fysiske sikringer mod stormfloder fra syd i planperioden 2028-2033,
  • arbejde på, at sikringen af Avedøre Holme tilpasses det nye risikoniveau,
  • kommuner i Strandparken I/S koordinerer sikringsniveauet i respekt for lokale forhold,
  • sikre det nødvendige beredskab og koordinering før, under og efter en stormflod.

Heraf følger en række tiltag, prioriteringer af dem og en implementeringsplan, der skal sikre at målene realiseres i løbet af den næste planperiode. Planen er retningsgivende for, hvordan Hvidovre Kommune kan modstå oversvømmelser og stormflod fra Køge Bugt, samtidig med at vi beskytter miljøet og udvikler vores kommune.