”Den levende Kyst” – et fælles visionsoplæg

Den levende kyst er et visionsoplæg om naturbaseret stormflodssikring og kystudvikling af den sydlige del af Hovedstadsområdet.

København, Tårnby, Dragør og Hvidovre kommuner har ønsket af få afdækket potentialer langs de 30 km kyst i de fire kommuner fra Brøndby Havn til Amager Strand. Kommunerne har i deres samarbejde fokus på sikring mod stormflod fra syd, da stormfloder herfra aktuelt udgør en større trussel end stormfloder fra nord.

Visionsoplægget understøtter de beskyttede naturkvaliteter der findes i lige præcis dette område, hvor stormflodssikringerne skal etableres. Naturbaserede løsninger kan være en forudsætning for at etablere sikringer i et område, der er udpeget som internationalt Natura 2000 naturbeskyttelsesområde.

En stormflod fra syd vil ramme kysten, by- og boligområder og infrastruktur på tværs af kommunegrænser. Derfor er en fælles vision for mulige løsninger vigtig. Området er præget af vigtig infrastruktur og høje værdier, hvor mere traditionelle stormflodssikringer fortsat vil være relevante i kombination med naturbaserede løsninger.