Beredskab – hvis det værste skulle ske nu

DMI kan heldigvis oftest forudsige stormfloder i Køge Bugt 2-3 dage før de hænder.

Selvom forudsigelserne bliver mere præcise, jo tættere på stormfloden de udarbejdes, giver det kommunen og beredskabet tid til at forberede en beskyttelse mod oversvømmelse.

Luk alle
Åbn alle

For højvande op til 1,4 meter vil der ikke blive igangsat en indsats mod oversvømmelse.

Enkelte private udhuse og pavilloner langs Kalvebodkysten syd for Hvidovre Havn, kan blive berørt og de pågældende grundejere bør så vidt muligt sikre sig mod skader ved at flytte ting, der ikke kan tåle vand op på hylder eller længere op på grunden.

Oversvømmelser på 1,4 meter sker i gennemsnit med 20 års mellemrum. Det betyder ikke, der går 20 år mellem hver gang det sker. Det betyder, at der hvert år er 5% risiko for, at der kommer en stormflod på 1,4 meter.

1,4 meter er samtidig nær den vejledende grænse for, hvornår Stormrådet betragter en oversvømmelse for at være en stormflod og dermed for, hvornår der kan gives erstatning for skader. Er en oversvømmelse mindre end det, er det vigtigt at spørge sit eget forsikringsselskab om eventuel dækning af skader ved oversvømmelse. Det er ofte ikke dækket efter almindelige forsikringsbetingelser.

For stormfloder på 1,4 til 2,4 meter over normal vandstand vil større områder langs Kalveboderne og Harrestrup Å op til Holbækmotorvejen være i risiko for at blive oversvømmet.

Hvidovre Kommune vil sammen med Hovedstadens beredskab planlægge den bedst mulige beskyttelse afhængig af den varslede vandstand og de forventede mængder af regnvand i Harrestrup Å.

Ca. 24 timer før vandstanden begynder at stige vil der ske en varsling af offentligheden via medier, sociale medier og kommunens hjemmeside. Der vil blive informeret om, hvilken indsats, der bliver sat i værk fra kommunens og beredskabets side og hvad den enkelte borger kan og bør gøre.

Kommunens og beredskabets indsats vil rette sig mod beskyttelse med mobile dæmninger (watertubes) eller lignende langs Kalveboderne fra Langhøjskolen langs Hvidovre Strandvej, gennem Hvidovre Havn og videre på asfaltstien gennem Lodsparken og Kystagerparken.

2,4 meters stormflod er meget sjældent og vil typisk kun ske med gennemsnitligt flere hundrede års mellemrum (omkring 0,5% risiko hvert år), mens 1,4 meters stormflod typisk kommer med gennemsnitlig 20 års mellemrum (omkring 5% risiko hvert år).

For stormfloder over 2,4 meter har kommunen og beredskabet ikke mulighed for at beskytte kystområderne langs Kalveboderne og Harrestrup Å med mobilt udstyr.

Indsatsen vil primært bestå i evakuering af de udsatte områder.

Senest 24 timer før vandstanden begynder at stige vil der ske en varsling af offentligheden via medier, sociale medier og kommunens hjemmeside. Der vil blive informeret om, hvilken indsats, der bliver sat i værk fra kommunens og beredskabets side og hvad den enkelte borger kan og bør gøre.

Stormfloder over 2,4 meters højde er ekstremt sjældne.