Hvidovre Kommune fortsætter sit arbejde for at få overdækket Amagermotorvejen med solceller for at mindske støjgenerne for de mange borgere, der bor langs motorvejen. Det er den klare melding fra Kommunalbestyrelsen - også selvom beregninger viser, at projektet ikke kan betale sig selv rent økonomisk.
- Støj er en daglig belastning for mange af vores borgere, og det går ud over deres sundhed og livskvalitet. Derfor ser vi det som en vigtig opgave at arbejde videre for en overdækning af Amagermotorvejen, så vi kan reducere støjen. Og med solceller på overdækningen kan vi samtidig bidrage til den grønne omstilling og producere grøn strøm. Det giver mening at bruge arealerne over motorvejene til solcelleanlæg og producere strømmen tæt på, hvor den skal bruges, i stedet for at skulle bruge marker eller naturarealer og transportere strømmen længere, siger Kristina Young, formand for Klima-, Teknik- og Miljøudvalget.
Vejdirektoratet er i gang med en udvidelse af Amagermotorvejen fra seks til ti spor. I den forbindelse er der i anlægsloven afsat ca. 425 mio. kr. til at etablere 9 meter høje støjskærme langs motorvejen, som vil reducere antallet af støjplagede boliger fra 11.575 i dag til 8.002, når projektet er færdigt. En overdækning af Amagermotorvejen vil reducere støjen endnu mere. Vejdirektoratets undersøgelse af mulige løsninger for at dække dele af Amagermotorvejen viser, at en overdækning på en strækning på 2,6 km kan reducere støjen for 508-576 boliger, afhængigt af hvordan overdækningen laves. Prisen for denne løsning er vurderet til mellem 1.115 og 1.435 millioner kroner.
Kommunens beregninger viser, at en overdækning ikke kan betale sig selv i en snæver økonomisk forstand, da tilbagebetalingstiden er langt længere end solcellernes levetid. Men en overdækning kan give store sundhedsmæssige gevinster, som også bør tages med i vurderingen.
- Vores førsteprioritet er borgernes sundhed og trivsel. Det er vigtigt for os at sende et klart signal om, at vi ønsker det her, og at Hvidovre er villig til at gå forrest. Selvom projektet er dyrt, tror vi på, at investering i sundhed og miljø er godt givet ud på lang sigt, siger borgmester Anders Wolf Andresen.
En overdækning af motorvejen med solceller vil også kunne spille godt sammen med det igangværende arbejde på Avedøre Holme, hvor flere virksomheder arbejder sammen med kommunen for at kunne etablere et lokalt energifællesskab og blive selvforsynende med grøn energi fra vindmøller og netop solceller.
Hvidovre Kommune vil fortsat samarbejde med Vejdirektoratet og andre relevante interessenter om projektet med en overdækning af Amagermotorvejen. Kommunen ønsker derudover også at overdække den inderste del af Holbækmotorvejen, hvor der også vil være mulighed for at integrere en kommende metroforbindelse til Hvidovre Hospital med en overdækning.
Læs evt. mere om arbejdet med overdækning af motorveje her
FAKTA
- Amagermotorvejen udvides fra seks til ti spor af Vejdirektoratet.
- De planlagte 9 meter høje støjskærme vil sænke antallet af støjplagede boliger fra 11.575 til 8.002.
- En overdækning vil koste mellem 1,115 mia. kr. og 1,435 mia. kr.
- Tilbagebetalingstid for overdækning med solceller er beregnet til mellem 24 og 155 år – væsentligt længere end solcellernes levetid på ca. 20 år.