Sundhedsprisen givet til to forskellige modtagere

Oktober |

Prisen er siden 2002 blevet givet til en borger, forening, virksomhed eller andre, der gør noget særligt for folkesundheden i Hvidovre. Sundhedsprisen blev i år uddelt til to personer.

Den første modtager var Wivie Bastian, som er engageret i Det Frivillige Ældrearbejde, Demensvenlige Hvidovre, og så er hun også initiativtager til Rollatorbanden, som hun også havde med til prisuddelingen. Rollatorbanden er et fællesskab for ældre borgere, som hver mandag samles ved Huset til en god gåtur rundt i byen.

- Jeg er dybt beæret over at få prisen. I første omgang troede jeg, det var for sjov, men da det så gik op for mig, at det var rigtigt, så blev jeg stolt. Og jeg er glad for den. Glad for at blive værdsat for alt det, man går og laver, lød det fra den tydeligt rørte prismodtager.

I indstillingerne blev Wivie fremhævet for sit engagement og for aktivt at involvere sig i frivilligt arbejde med forebyggende og sundhedsfremmende tiltag hvor bevægelse, fællesskab og aktivitet kombineres.

Den anden prismodtager var Iris Alba Nielsen fra Hvidovre Motionscenter, hvor hun arbejder som instruktør. Iris Alba Nielsen kommer oprindeligt fra Costa Rica, og hun startede som praktikant i Hvidovre Motionscenter for over 20 år siden. I 2002 blev hun fastansat og løbende har hun uddannet sig som fx aerobic- yoga-, pilates- og demensinstruktør.

- Jeg blev helt overvældet. Hvor er det bare fedt, at der bliver sat pris på det arbejde, man laver. Motionscenteret er min sjæl. Jeg har verdens bedste arbejde, hvor jeg kan hjælpe en masse mennesker med deres forskellige udfordringer, fortalte en storsmilende Iris Alba Nielsen.

I salen, som tidligere på dagen var blevet godt fyldt med aktive ældre borgere til arrangementet Dans dig glad, var det tydeligt, at mange har et tæt forhold til Iris Alba Nielsen.

Noget som også bekræftes af indstillingerne til prisen, hvor det blandt andet lød.

- Iris er en ildsjæl, som i kraft af et helt enestående engagement og en solid faglighed sørger for et sundhedsfremmende miljø i motionscenteret. Hun opmuntrer og motiverer brugerne, har særligt øje for dem, der lige trænger til en hjælpende hånd og kan med sit smittende humør få os brugere til at tro på, at det nytter.

Begge årets vindere af Sundhedsprisen fik overrakt et billede af den lokale kunstner Uffe Schønnemann.

De seneste vindere af Sundhedsprisen

2022: