Så er der ture, spisning og hygge kun for mænd

Maj |

Med sommeren lige om hjørnet spirer også lysten til at komme ud, opleve nyt og være sammen. Det er tid til at komme ud af vinterhiet, og fra den 14. til den 17. juni er der i Hvidovre flere særlige tilbud kun til de modne mænd. Anledningen er den internationale ”Men’s Health Week”, som Hvidovre Kommune, Strandmarkskirken, Det frivillige Ældre Arbejde, Ældre Sagen, ”De sure gamle mænd” fra Breddalsparken og Cyklistforbundet Brøndby-Hvidovre har valgt at markere sammen ved at invitere til en række arrangementer.

Samtidig starter en ny klub under det populære koncept ”Hemingway Club” i Hvidovre. Det sker onsdag den 15. juni kl. 14-16 i Hvidovre Aktivitetscenter, Hvidovregade 49. Her kan du kan møde nogle af de frivillige, der er med til at skabe aktiviteter, foredrag og sociale arrangementer for mænd på 60+.

Hemingway Club eksisterer i over 20 byer i Danmark, og flere steder er der venteliste for at komme med i den lokale klub. I Hemingway Club mødes man om spændende foredrag, tager på ture og spiser sammen.

– Vi kan se, at der i Hvidovre også er lyst til at mødes i mande-fællesskaber, og det er rigtig godt, for både det sociale liv og det at være aktive sammen har stor betydning for vores helbred og livskvalitet, siger formand for Ældre- og Sundhedsudvalget Arne Bech. - En ny lokal Hemingway Club vil være et godt bidrag til de grupper, klubber og foreninger, der allerede findes i Hvidovre. Når vi bliver ældre, er det i det hele taget vigtigt, at vi har nogle gode aftaler, som får os ud af huset.

Udover en ny Hemingway Club er nogle af de fællesskaber, man kan være med i lokalt, bl.a. ”De sure gamle mænd” i Bredalsparken, ”Herrehjørnet” i Strandmarkskirken, og mandegrupperne i Frivillige ældre og Ældresagen.

Tirsdag den 14. juni har du chancen for at komme på cykeltur med frokost i det grønne sammen med ”De sure gamle mænd” og Poul Sverrild, historiker og tidligere leder af Forstadsmuseet.
Samme dag er der mandetræf, gåtur og frokost med Frivillige Ældre og Ældresagen – med start og slut i Aktivitetscenteret, Hvidovregade 49.

Den 15. juni inviterer de modne mænd i Strandmarkskirken til fællesspisning i ”Herrehjørnet” med efterfølgende hygge, kaffe og måske en film.

Dagen efter – den 16. juni – er der cykeltur på Planetstien med efterfølgende snack og sundhedstjek. Mødestedet er Hvidovre Sundhedscenter, Hvidovrevej 272.

Sundhedstjek kan man også få, hvis man møder op på Genbrugspladsen på Avedøre Holme lørdag den 17. juni kl. 13-15. Erfaringen viser, at mange mænd alligevel lægger vejen forbi Genbrugspladsen sådan en sommer-lørdag.

Alle dage er der inspiration at finde på Hvidovre Hovedbibliotek, hvor der vil være udstilling af bøger om sundhed særligt for mænd.

Alle arrangementer er gratis, og man kan læse mere om dem og hvordan man tilmelder sig på hjemmesiden sundhedscenter.hvidovre.dk

Baggrunden for Men’s Health Week er, at mænd lever kortere end kvinder, og mænd rammes hyppigere og hårdere af sygdomme, fx kræft- og hjertekar-sygdomme, og flere mænd end kvinder oplever, at de er ensomme.