'Mød en virksomhed' blev et tilløbsstykke

November |
Over 650 besøgende lagde vejen forbi erhvervsmessen 'Mød en virksomhed' i 2021. Over 650 besøgende lagde vejen forbi erhvervsmessen 'Mød en virksomhed' i 2021.

Ikke så snart var den røde snor blevet klippet, før en strøm af unge mennesker onsdag den 27. oktober fyldte godt op i Kometen til erhvervsmessen ’Mød en virksomhed’. Her ventede repræsentanter fra en lang række lokale virksomheder på at præsentere sig selv og deres fag og dermed gøre de unge lidt klogere på, hvad fremtiden kan have i vente for dem.

Tømrere, mekanikere, elektrikere, anlægsgartnere, sosu-assistenter, politibetjente og mange flere stod klar til at fortælle om, hvordan deres hverdag ser ud. Kommunens uddannelsesvejledere stod også klar til at guide de unge gennem uddannelsesjunglen eller hjælpe med at få en erhvervspraktikaftale i hus med en af virksomhederne.

’Mød en virksomhed’ har været afholdt siden 2015, og messen var igen i år et tilløbsstykke med over 650 besøgende.

Det glæder borgmester Helle Adelborg, for erhvervsmessen taler ind i en vigtig dagsorden.

- Vi mangler allerede nu faglært arbejdskraft, og det bliver endnu mere udtalt i fremtiden. Så vi har et fælles ansvar for at prøve at få flere unge til at vælge en erhvervsuddannelse. Som ung har man så mange valgmuligheder efter folkeskolen, men jeg håber, at messen kan hjælpe de unge og deres forældre med at gøre tankerne og snakken om uddannelse og job lidt mere konkret og nærværende, siger Helle Adelborg, som også sender en stor tak til de deltagende virksomheder.

- Det betyder rigtig meget, at de giver vores unge mennesker et indblik i erhvervslivets verden, understreger hun.

I år deltog 22 virksomheder på messen, og langt de fleste har været med før.

- Jeg synes, messen er en fantastisk ide. Vi er med for at sikre, at vi også i fremtiden har noget kvalificeret arbejdskraft. Det gør vi ved at møde de unge og fortælle dem om erhvervsuddannelser og muligheden for at få en læreplads - og derigennem sikre os fremtidens arbejdskraft. Første skridt er ofte en erhvervspraktik, som kan give dem en smag på, hvad elektrikerfaget er for en størrelse, siger Flemming Tvernø, direktør for El-Strøm, som deltog med både udlærte elektrikere og lærlinge på messen.

Samme melding lyder fra Føtex, som også har været med på messen flere gange. De bruger den også til at komme i kontakt med de lokale unge, som kunne tænkes at få et fritidsjob hos dem.

- Vi er en lokalt forankret virksomhed, så vi sætter stor pris at kunne møde de unge mennesker her og håber, at de vil komme og arbejde hos os, forklarer Stine Olsen, teamleder i Føtex Hvidovre C, som både tilbyder erhvervspraktik og arbejde til unge under 18 år.

Det er allerede besluttet at gentage succesen og holde erhvervsmessen igen til næste år. ’Mød en virksomhed’ finder sted den 9. november 2022. Man kan læse mere om arrangementet på www.mødenvirksomhed.dk.