Elever gav deres bud på fremtidens skole

Børn og familie
Politikere lytter til elever, der præsenterer deres idé til fremtidens skole ved et bord med en model lavet af pap

En skole for alle har fag i livsduelighed og respekt, forskudte mødetider, stillerum og trygge voksne tæt på eleverne.

Torsdag den 6. februar deltog omkring 100 elever fra alle kommunens folkeskoler, ca. 50 lærere og ledere fra skolerne og en gruppe politikere fra Kommunalbestyrelsen i en såkaldt "fish tank"-begivenhed på Langhøjskolen.
Arrangementet var stablet på benene som en del af processen "En skole for Alle", hvor elever, medarbejdere, ledelse, forældre og politikere involveres i arbejdet med at nytænke skolelivet i Hvidovre, så alle kommunens børn kan trives, udvikle sig og være en del af et fællesskab i skolen. Og denne dag var der fokus på elevernes egne ønsker til fremtidens skole.

Kommunens Center for Skole og Uddannelse faciliterede det heldags lange arrangement, og 17 medlemmer af det Fælles Ungdomsråd i Hvidovre havde også en gennemgående rolle hele dagen. Ungdomsrådets opgave var at udfordre eleverne til kreativ tankegang, indgyde mod hos dem og og holde fast i deres idéer i mødet med de voksne.

"Fish tank"-arrangementet var tilrettelagt, så eleverne først på dagen arbejdede med at få idéer til det skoleliv, som de godt kunne tænke sig. Senere kom lærere og ledere for at kvalificere idéerne sammen med det Fælles Ungdomsråd, og til sidst præsenterede ledere og ungdomsrådet så alle idéer for medlemmer af Kommunalbestyrelsen.

Nogle af de idéer, der blev givet til politikerne var bl.a.:

  • Nyt fag - HR (Hensyn og Respekt) - for alle klassetrin
  • Større tryghed gennem flere kendte lærere - både i undervisning og pauser
  • Forskudte mødetider og pauser, så alle ikke er i skolegården samtidig
  • Senere mødetider og mere online-undervisning for de ældste
  • Kantiner - så der bliver fællesskab omkring sunde måltider
  • Nyt fag: Aktueltfag - i udskolingen. Undervisning/projekter om dét, der optager eleverne lige nu - i deres eget liv og i verden
  • Stillerum og aktivitetszoner, så der er plads til forskellige behov - både i undervisning og pauser
  • Nye fællesskaber omkring interesser - på tværs af klassetrin, klasser og endda også på tværs af skoler
  • Flere valgfag og generelt større mulighed for, at eleverne kan vælge selv

De seks repræsentanter for Kommunalbestyrelsen, som deltog i begivenheden, tog godt imod elevernes idéer og ønsker og stillede mange nysgerrige spørgsmål. Alle var imponerede over elevernes og det Fælles Ungdomsråds idéer og engagement. Politikerne tilkendegav, at det har stor betydning at høre elevernes egen stemme.

Næste skridt i En Skole for Alle-processen er involvering af sparringsgrupper for medarbejdere og forældre, og så skal forskellige idéer – også nogle af dem, som eleverne nu er kommet med – afprøves i såkaldte ”prøvehandlinger”. Fælles Ungdomsråd er også en sparringsgruppe i processen på lige fod med forældre og medarbejdere.

Læs mere om En skole for Alle her:

En skole for Alle