Hvidovre og DGI Storkøbenhavn i nyt partnerskab: Faciliteterne og foreninger skal løftes

27-08-2025

Hvidovre Kommune har indgået et strategisk partnerskab med DGI Storkøbenhavn. Noget som i perioden 2025-2028 skal være med til at udvikle idrætsfaciliteterne i byen og give den lokale foreningsidræt et løft.

Kommunen lancerede sidste år visionen for fremtidens idræts- og foreningsliv, og det nye partnerskab skal give ekstra viden og sparring til at sikre, at rammerne til sport og motion i Hvidovre passer til både nutidens og fremtidens behov.

En vigtig del af partnerskabet er en facilitetsanalyse, der skal pege på nye muligheder – både med udgangspunkt i lokale ønsker og i de nyeste tendenser inden for idræt og bevægelse.

Tirsdag var repræsentanter fra både Hvidovre og DGI Storkøbenhavn samlet for at underskrive den endelige aftale. En aftale, som glæder Borgmester i Hvidovre, Anders Wolf Andresen.

- I Hvidovre har vi et stærkt idræts- og foreningsliv, hvor rigtig mange børn, unge og voksne møder hinanden i et aktivt fællesskab. Overordnet set har vi vækst i foreningsmedlemmer, og den udvikling vil vi gerne holde fast i blandet andet ved at fokusere på faciliteterne. Derfor har vi i forlængelse af vores vision for fremtidens idræts- og foreningsliv afsat 300 millioner frem til 2029 til fx at bygge tre idrætshaller. Og nu glæder jeg mig over, at vi med partnerskabsaftalen og facilitetsanalysen styrker samarbejdet med DGI Storkøbenhavn og de lokale foreninger, så vi på den måde lægger et ekstra lag oven på vores idrætsvision.

For DGI Storkøbenhavn var det forperson, Peder Nedergaard, som skrev under på aftalen.

- Jeg er rigtig glad for, at vi med aftalen samler kræfterne om facilitets- og foreningsudvikling, som vi ved er de to ting, som betyder allermest for idrætsforeningerne. Vi skal sikre, at idrætsfaciliteterne matcher både nutidens og fremtidens behov, og så skal vi sikre, at foreningerne og de frivillige får al den hjælp de har brug for, når hverdagen i svømmeklubben, fodboldklubben eller kampsportsforeningen skal fungere side om side med de store udviklingsprojekter i Hvidovre Kommune.

Hvis du vil vide endnu mere om partnerskabsaftalen, kan du læse den her (nyt vindue).