Inden du eventuelt kontakter borgerrådgiveren for at klage, bør du som udgangspunkt selv henvende dig til den afdeling, som du vil klage over, så I får en dialog om sagen.
Hvis du foretrækker at tale med borgerrådgiveren om sagen, inden du eventuelt selv retter henvendelse til afdelingen, så er der naturligvis også mulighed for dette.
Borgerrådgiveren kan så vejlede dig om klagesystemet og i samråd med dig finde ud af, om sagen måske kan løses af dialogens vej frem for via en egentlig klage.
Borgerrådgiveren kan også hjælpe dig, hvis du har svært ved at forstå et brev eller en afgørelse fra kommunen eller har brug for hjælp til at finde vej i organisationen.
Hvis du vælger at klage, kan borgerrådgiveren være behjælpelig med at formulere og formidle din klage til den relevante afdeling, så du får et svar.
Når dialogen med afdelingen er udtømt - fx når du har fået svar på din klage - og hvis du herefter fortsat ikke er tilfreds, kan du henvende dig til borgerrådgiveren igen.
Borgerrådgiveren vil så vurdere, om der er grundlag for at iværksætte en nærmere undersøgelse med henblik på en udtalelse fra borgerrådgiveren til sagens parter.
Hensigten med en sådan undersøgelse er at give dig og afdelingen en uvildig vurdering fra borgerrådgiverens side af, om kommunen har handlet i strid med gældende ret eller på anden måde begået fejl eller forsømmelser, herunder tilsidesat god forvaltningsskik.
Du skal være opmærksom på, at en undersøgelse kun vil blive iværksat i tilfælde, hvor borgerrådgiveren forventer, at en udtalelse i sagen kan føre til et styrket medhold for dig eller på anden måde vil kunne bidrage til udviklingen af kommunens sagsbehandling og betjening.
Borgerrådgiveren afviser udsigtsløse sager, fx klagesager, hvor iværksættelsen af en nærmere undersøgelse ikke forventes at kunne føre til et styrket medhold for borgeren, og hvor alle øvrige foreliggende muligheder for at kunne hjælpe anses for udtømt.