Hvidovre Gender Equality Plan 2022

Hvidovre Kommune er og vil være en rummelig og attraktiv arbejdsplads for alle. I den forbindelse har kommunen valgt at anlægge et bredt blik på ligestilling. For os handler ligestilling både om ligestilling mellem kønnene og om ligestilling for grupper af mennesker, der bliver opfattet som minoriteter på grund af for eksempel etnicitet, handicap og seksuel orientering.   

Denne holdning er også afspejlet i Hvidovre Kommunes Ligebehandlingspolitik vedtaget af Kommunalbestyrelsen i maj 2022.

Ligebehandlingspolitikken ligger i forlængelse af Hvidovre Kommunes værdier: dialog, åbenhed og engagement – med fokus på trivsel og arbejdsglæde. Ligebehandlingspolitikken indgår derfor som en naturlig del af den daglige ledelse og det daglige arbejde.

Vi har fokus på at vores medarbejdere uanset køn, alder, etnicitet, seksuel orientering mv. har samme muligheder og ikke oplever diskrimination i Hvidovre Kommune.

Ligebehandlingspolitikken favner bredt og implicit en del af vores organisatoriske liv. På den måde er politikken et af vores vigtigste ”fyrtårne” for hele organisationen. I ligebehandlingspolitikken indgår konkrete indsatser for, hvordan kommunen arbejder og vil arbejde med ligestilling mellem kønnene for at fremme ligestillingen. Der bliver løbede fulgt op på disse indsatser både i kommunalbestyrelsen og i ledelsen.

Jakob Thune – kommunaldirektør

August 2022

Hvad gør vi i dag?

Vi har her på siden samlet informationen om de målsætninger og tiltag, som vi i kommunen har for ligestilling mellem kønnene, når det gælder kommunens ansatte.

Mange af målsætningerne og tiltagene gælder også for ligestilling og mangfoldighed vedrørende for eksempel etnicitet, handicap og seksuel orientering. De indgår samlet i vores ligebehandlingspolitik. 

Arbejdet med ligestilling på vores kommunale arbejdspladser er først om fremmest integreret i det almindelige arbejde. Der er altid fokus på, at der skal være lige muligheder og tilgang til medarbejderne uanset køn, etnicitet, handicap, og seksuel orientering.

Derudover kan der iværksættes særlige initiativer for at fremme ligestillingen. Det gør vi i kommunen med forskellige aktiviteter tilpasset det aktuelle behov.

Vores indsatser og målsætninger vedrørende ligestilling er generelt kendte og respekterede i hele organisationen. De er en integreret del af det almindelige arbejde og bliver jævnligt italesæt i interne mødefora og kommunikationskanaler.

Luk alle
Åbn alle

Kommunalbestyrelsen har i maj 2022 godkendt en ny ligebehandlingspolitik. Den indeholder en række initiativer og indsatsområder, der kræver årlig opfølgning og drøftelse i kommunens samarbejdsfora, samt Økonomiudvalg og Kommunalbestyrelse.

Hvidovre Kommune skal være en rummelig og attraktiv arbejdsplads for alle. 

I dagligdagen på arbejdspladsen ses vores holdning til ligestilling i den grundlæggende respekt mellem mennesker. Det er et af grundelementerne for medarbejdernes trivsel - og dermed også for kommunens udvikling og drift.

Indsatser

  • Vi vil klæde vores ledere yderligere på til at håndtere svære sager, der handler om krænkende adfærd.

  • Vi vil afholde obligatoriske kurser for nye og nuværende ledere i håndtering af svære sager.

  • Vi vil som organisation være ekstra opmærksomme på, at der ikke sker diskriminerende forskelsbehandling i forhold til køn og seksualitet, etnisk oprindelse, handicap og alder. Det gør vi ved øget brug af spørgeskemaundersøgelser og en systematisk evaluering af fx rekrutteringsprocesser.

  • Vi vil klæde vores ledere og medarbejdere på til at kunne indgå i lønforhandlinger på en tillidsfuld og åben måde bl.a. med fokus på lige løn og lige lønvilkår for samme arbejde eller for arbejde af samme værdi mellem kønnene.

  • Vi vil i alle rekrutteringsprocesser have et ansættelsesudvalg, der er bredt repræsenteret af medarbejderrepræsentanter og ledelsesrepræsentanter.

  • Vi vil bruge vores medarbejdermålinger (ledelse, trivsel og APV) til at afdække, om der har været krænkende handlinger, der ikke er taget hånd om i tide.

  • Vi vil øge rapporteringen over samme ledelsespositioner/ansvarsområder. Er der et gab i lønnen mellem mænd og kvinder i samme stilling, skal der udarbejdes uddybende analyser. Herunder forklaringer om årsagen til lønforskellen i forhold til uddannelsesgrad, erfaring, andre kompetencer, efteruddannelse mv.

  • Læs ligebehandlingspolitikken i sin helhed (pdf)

Vi anvender systematisk data til at få viden om forhold vedrørende kommunens ansatte.

En gang om året gør vi op, hvordan det ser ud på mange forskellige områder.

Vi ser på fordelingen mellem kønnene på de forskellige faggrupper og på lederniveauerne. Fordelingen på køn er dog blot et af de felter, vi holder øje med. Vi bruger også data til at afdække, om der er kønsforskelle i forhold til for eksempel løn, tillæg, sygefravær mv.

Hvert tredje år afleverer vi en redegørelse for ligestillingsarbejdet til regeringens minister på området.

Ressourcer til arbejdet med ligestilling

Mange medarbejdere i kommunen har det som en del af deres opgaver at arbejde for at fremme ligestilling, herunder en mere ligelig fordeling af mænd og kvinder blandt kommunens ansatte. Da ligestillingsarbejdet er en integreret del af opgaverne, bliver det ikke registreret, hvor mange timer der anvendes til ligestillingsopgaverne.

I de centrale dele af den kommunale organisation arbejder forskellige medarbejdere med de mere specifikke tiltag for at fremme ligestilling. Det anslås, at der anvendes medarbejdertimer svarende til ca. et årsværk til disse opgaver.

Luk alle
Åbn alle

Målsætninger

Vi arbejder for, at vores kommunale arbejdspladser er sunde og sikre. Det indebærer blandt andet, at hverken psykisk vold, fysisk vold eller krænkende handlinger på nogen måde accepteres.
Alle ansatte skal behandles med værdighed og ordentlighed, og det skal være trygt og sikkert at gå på arbejde. Det er del af Hvidovre Kommunes værdigrundlag at alle ansatte behandler hinanden med respekt, anstændighed og ligeværdighed

Forebyggelse mod krænkelser indgår i indsatsen på arbejdsmiljøområdet, hvor det indgår i den generelle arbejdsmiljøuddannelse. Derudover er der afholdes der to årlige workshops for alle arbejdsmiljørepræsentanter, tillidsrepræsentanter og ledere. Her er der blandt andet fokus på seksuel chikane, uønsket seksuel opmærksomhed og sexisme.

Materiale fra workshops indgår i den generelle information på kommunens intranet for alle medarbejdere og ledere. Her er der også samlet viden og værktøjer til de enkelte arbejdspladser om forebyggelse og håndtering af krænkelser.

Informationen på vores intranet giver også viden om, hvordan man forebygger krænkelser og krænkende handlinger, og der er vejledning i, hvad man gør, hvis det alligevel sker.

Emnet bliver også behandlet i trivselsmålingen på alle vores kommunale arbejdspladser. Hvis trivselsmålingen afdækker et behov, er den lokale arbejdsplads forpligtet til at handle. Det sker med handleplaner som opfølgning på målingerne.

Der er stor opmærksomhed på emnet på de enkelte arbejdspladser, og der er derfor mange lokale indsatser af meget forskellig art, alt efter behovet på den konkrete arbejdsplads.

Monitorering og udvikling

Området overvåges med en systematisk tilgang og jævnlige målinger blandt samtlige ansatte. Hvert tredje år gennemføres en vurdering af det psykiske arbejdsmiljø i en trivselsmåling. Her er der blandt andet spørgsmål om vold, kønsdiskrimination og uønsket seksuel opmærksomhed, ligesom det er en del af den årlige status på personaleområdet. Spørgsmålene i disse målinger suppleres, når der er behov for at ændre fokus og skabe ny viden.

Når der gennemføres andre målinger, bliver der holdt øje med, om der i resultaterne her kan ses tegn på kønsbaseret vold og uønsket seksuel opmærksomhed.

Vi er i gang med at etablere et egentligt ledelsesinformationssystem med udvalgte parametre på ligestilling- og ligebehandlingsområdet. Det er planen, at disse områder i de kommende år udvikles yderligere i kommunens ledelsesinformationssystem og også på denne måde anskueliggør ligestillingsområdet.   

Fremdrift og revision

Emnet indgår i de årlige arbejdsmiljødrøftelser i hele vores kommunale organisationen og i den årlige status på personaleområdet, der drøftes i samarbejdsorganer og Økonomiudvalget.

Arbejdet med forebyggelse og håndtering af krænkelser vedrørende ligestilling og ligebehandling i det hele taget indgår som en del af medarbejderes opgaver i mange sammenhænge. Her kan nævnes forberedelse af og opfølgning på de store målinger blandt alle ansatte og det generelle arbejde med arbejdsmiljø centralt i vores kommunale organisationen. På de enkelte arbejdspladser indgår det i arbejdsmiljøarbejdet og i tilrettelæggelsen af, hvordan man udfører det konkrete arbejde på arbejdspladsen.

Arbejdet med ligestilling er således en integreret del af både arbejdet med kerneopgaven og arbejdsmiljøindsatsen.