Ofte stillede spørgsmål (FAQ)

Her har vi svaret på de mest almindelig spørgsmål vedrørende spildevand. Kan du ikke finde svar på dit spørgsmål, er du velkommen til at kontakte os.

Afløbssystemet i Hvidovre er geografisk opdelt i to dele (groft sagt). Den østlige del af kommunen er primært fælleskloakeret, hvor spildevand og regnvand ledes samlet til Renseanlæg Damhusåen. Den fælleskloakerede del er anlagt i årene 1930-1950. I den vestlige del af Hvidovre er afløbssystemet primært separatkloakeret. Her ledes spildevandet til Renseanlæg Avedøre, mens regnvandet ledes til nærliggende vandområder og ender i Køge Bugt.

 
 

Hvis området er spildevandskloakeret, er det kun husspildevand, som må afledes til kloaknettet. Det betyder, at ejer skal håndtere overfladevand på egen grund, f.eks. med en faskine eller naturlig nedsivning. Der skal søges tilladelse til nedsivning af regnvand hos kommunen. 

Der skelnes mellem offentlig og privat kloak:

  • Forsyningen har ansvaret for hovedledningen/hovedkloakkerne, som ligger i offentligt vejareal. Det fælles kloaksystem ejes og drives af HOFOR. Og det er HOFORs ansvar at holde de fælles kloakledninger, pumper og pumpestationer i orden, så vandet kan løbe uhindret frem til rensningsanlæggene eller recipient. I tilfælde med skybrud eller meget kraftig regn kan det nogle steder tage lidt tid, inden systemet får fjernet alt vand, selvom vejriste og -brønde fungerer fint. Stikledningerne indtil grundejerens afløbssystem ejes af forsyningen, mens grundejer har ansvar for vedligeholdelsen af ledninger på egen grund.
  • Hvidovre Kommune er myndighed og meddeler tilslutnings-, aflednings- og udledningstilladelser. Vand på vejen skal håndteres af vejens ejer. Det betyder, at vedligeholdelse af vejriste, vejbrønde samt stikledninger hertil er et kommunalt anliggende. 
  • Den enkelte grundejer har ansvaret for at vedligeholde stikledningen (rør) på egen matrikel, herunder forstoppelse m.m. På private veje er det grundejerforeningen eller de enkelte grundejeres ansvar at vedligeholde vejriste, vejbrønde samt stikledninger.

Er du i tvivl, om et problem med kloakken ligger hos dig eller i det fælles kloaksystem, kan du ringe til HOFOR Drift Spildevand på telefon 33 95 33 95.

Du skal kontakte HOFORs afdeling ”Plan – Regn- & Spildevand”, for praktiske oplysninger (herunder mængder, hastighed, pris knyttet til selve tilkoblingen, mm). Telefon: 33 95 33 95

Husk at alt kloakarbejde skal udføres af en autoriseret kloakmester, som sikrer, at de gældende regler og standarder overholdes.

 

Kommunen er ikke i besiddelse af konkrete kloakkort på private ejendomme ud over dem som der ligger i byggesagen.

Har du brug for hjælp, kan du kontakte Byggesagsteamet på e-mail: byggesag@hvidovre.dk

Center for Plan og Miljø

Hvidovrevej 278
2650 Hvidovre

Telefon: 3639 3639

Send sikker mail til Center for Plan og Miljø

Almindelig mail:
pom@hvidovre.dk

Send sikker mail, hvis din besked indeholder personlige eller følsomme oplysninger.

Har du brug for hjælp til at sende en sikker mail via MitID, er du velkommen til at kontakte Borgerservice. Vi hjælper gerne. Se kontaktoplysninger og generelle åbningstider nederst på siden.