Ny lovgivning betyder, at alle virksomheder nu skal sortere deres husholdningslignende affald i 10 fraktioner på lige fod med private husholdninger.
Men det behøver ikke at være så svært at få indført en brugbar affaldsløsning på sin arbejdsplads.
Nedenfor kan du se små film, der viser eksempler på konkrete affaldsløsninger hos tre Hvidovre-virksomheder.
Virksomhederne har været del af et pilotprojekt i netværket BID Avedøre Holme, hvor de via rådgivningsvirksomheden Econet har fået en grundig gennemgang af deres affald. Det har hjulpet dem til at finde konkrete affaldsløsninger, der passer til netop deres virksomhed, så de nu kan leve op til de nye regler.
Renta – har både værksted, vaskeplads, kontorer og kantine:
Eurogum by Bang & Bonsomer – har både kontorer og laboratorium, og er en af flere lejere i en større bygning:
Vest VVS – håndværksvirksomhed med både værksted og lager samt udekørende medarbejdere:
Det tjekker kommunen
Det er Hvidovre Kommune, der som tilsynsmyndighed skal tjekke, om de nye affaldsregler bliver overholdt. På et tilsyn tjekkes bl.a., om virksomheden har de nødvendige affaldsbeholdere og om de er overfyldte. Der følges også op på, om affaldet sorteres korrekt, og om der er indgået aftale med affaldsindsamlere om at få hentet affaldet – det er nemlig virksomhederne selv, der skal sørge for, at affaldet bliver hentet.
Hvidovre Kommune har etableret en ny affaldsordning for mindre virksomheder, som de kan tilmelde sig, hvis de har en affaldsmængde, som svarer til en normal husstand.
Læs mere om kommunens affaldsordning her.