Bæredygtig bundlinje

Luk alle
Åbn alle

Din virksomhed har nu mulighed for at få hjælp til at blive bæredygtig og samtidig gavne bundlinjen. I Bæredygtig Bundlinje 2.0. får din virksomhed gratis rådgivning, og du bliver præsenteret for mulige udviklingstiltag, som du til slut kan søge midler til at føre ud i livet.

Kommuner, vidensinstitutioner, rådgivere og brancheorganisationer står klar til at hjælpe dig med at udvikle din forretningsmodel med tiltag, der kan mærkes på bundlinjen, og som sikrer en mindre belastning af miljøet og klimaet.

Alle virksomheder, der deltager i projektet, bliver tilbudt et skræddersyet forløb inden for ét af to spor:

  • Det ene spor er for virksomheder, der vil arbejde med én eller flere temaspecifikke grønne indsatser for at optimere den nuværende forretningsmodel. Der er temaspor for a) materialehåndtering i byggeriet, ressourcer og affald, mindre madspild samt miljømærker og miljøledelse.
  • Det andet spor er for virksomheder, der vil gå skridtet videre og sætte virksomhedens værdikæde under lup. Formålet er at indfri de cirkulære potentialer i samarbejde med producenter, leverandører og kunder. I dette spor hjælper DTU Circular Business Lab og rådgivere med at udvikle en ny og cirkulær forretningsmodel til din virksomhed.

I Bæredygtig Bundlinje 2.0 får du

  • En screening og kortlægning af virksomhedens potentialer for grøn og cirkulær omstilling
  • Rådgivning af konsulenter, der kan hjælpe med at udvikle din forretning
  • Adgang til netværk, viden og workshops
  • Din business case, et overblik over miljøeffekter ved din indsats og en konkret handlingsplan
  • Mulighed for at søge investeringsstøtte til implementering

Projektet henvender sig primært til virksomheder i byggebranchen og oplevelsesbranchen, herunder hoteller, restauranter og cafeer.

For at blive en del af Bæredygtig Bundlinje 2.0 skal din virksomhed være lille eller mellemstor og ligge i Region Hovedstaden.

Det er afgørende, at du er motiveret for en grøn og cirkulær forretningsudvikling og vil bidrage med et stort engagement. Undervejs i forløbet skal du åbne din dør for rådgivere og dele forbrugsdata fra din virksomhed.

Det er gratis at deltage, men du kan forvente, at et virksomhedsforløb vil vare mellem 9 og 12 måneder og kræve mellem 60 og 150 timer. Det afhænger af, om du skal arbejde med enkelte konkrete indsatser, eller om der skal udvikles en cirkulær forretningsmodel.

Her kan du se hvilke virksomheder, der deltager i Bæredygtig Bundlinje:

Hvis du er interesseret i, at din virksomhed deltager i projektet, kan du søge via linket. Så kan vi sammen finde ud af, hvilket forløb der passer bedst til din virksomheds situation.

Bæredygtig Bundlinje 2.0 er en videreudvikling af projektet Bæredygtig Bundlinje 1.0, hvor 100 små og mellemstore virksomheder i Region Hovedstaden udviklede grønne forretningsplaner.

En række virksomheder i Hvidovre gennemførte forløb i projektet. Det drejer sig om JD Logistik, Kaltech Gearservice, Sv. Michelsen, Ove C. Bjerregaard, KLS PurePrint, Kontra Coffee og Nordic Transport & Logistics.

Hvis du ønsker at høre mere om dine muligheder for at gøre din virksomhed bæredygtig og cirkulær, så kontakt Hvidovre Kommunes projektleder for Bæredygtig Bundlinje 2.0: Helle Buus, hbu@hvidovre.dk / 25 44 35 89.