I Center for Skole og Uddannelse udgør de respektfulde og inkluderende fællesskaber og relationer rammen for vores arbejde med børn og unge.
Vores fælles definition af inklusion lyder: ”Inklusion handler om at høre til og om at alle børn og unge bliver set, anerkendt og værdsat som de unikke personer, de er. Fællesskabet skal kunne rumme og værdsætte børns mangfoldighed og forskelligheder, da inklusion i de almene fællesskaber forbedrer børn og unges chancer i livet.”
I Center for Skole og Uddannelse er vores fællesskaber inkluderende og understøtter forskellighed, og vi betragter forskellighed som en styrke. Vores succes bygger på forskellighed i baggrund, viden, evner, kreativitet, dedikation og engagement blandt børn og unge, forældre og medarbejdere. Vi tror på, at forståelsen for forskellighed styrker læring og giver tryghed for den enkelte. Derfor har vi ansvar for at skabe et godt og trygt sted for børn og unge og at aktivt inddrage børn og unge i alsidige, faglige og sociale fællesskaber. Fællesskaberne skal understøtte alle børn og unges læring og trivsel.
Lærere og pædagoger i Hvidovre Kommune understøttes og vejledes om inklusion af skolens ressourcecenter.
I visse tilfælde kræver inklusion ekstra støtte. Der er dog kun tale om specialundervisning, hvis eleven modtager særligt tilrettelagt undervisning i mere end 9 timer om ugen. Du kan læse mere om specialundervisning i Folkeskoleloven (nyt vindue).