Hjemmehjælp

Hvis du oplever, at de praktiske opgaver i hverdagen er blevet svære at klare selv, kan du søge kommunen om støtte og hjælp til fx rengøring, tøjvask og indkøb.

De indsatser du får tilbudt er rehabiliterende og du forventes derfor selv at bidrage i det omfang det er muligt. Hvidovre Kommune kan tildele dig støtte på baggrund af en faglig vurdering af hvad du har brug for støtte til og hvilke opgaver du selv kan klare.

Hjemmehjælp er forskellige former for hjælp, som din kommune kan hjælpe dig med i dit hjem, hvis du har behov for det. Det kan være til personlig pleje og praktisk hjælp. Personlig pleje er hjælp til personlig hygiejne, at få tøj på, at komme ud af sengen, hjælp til at spise m.m. Praktisk hjælp er hjælp og støtte til nødvendige praktiske opgaver i hjemmet som fx hjælp til rengøring, tøjvask, indkøb og madservice.

 

Du kan få hjemmehjælp, hvis du har et handicap eller i en periode har været syg og derfor ikke længere har de fysiske eller psykiske færdigheder, du havde tidligere. Afgørelsen om, hvilken hjælp du kan få, træffer din kommune på grundlag af en vurdering af dit behov.

Du kan få hjælp til:

  • personlig pleje
  • praktiske opgaver i hjemmet     

Du kan ansøge kommunen om hjemmehjælp i form af varig hjælp, midlertidig hjælp eller som lejlighedsvis aflastning. Du kan få hjælp uanset om du bor alene, i eget hus, i bofællesskab, i plejebolig eller andet.

Hvis du, din familie, din læge eller hospitalet vil søge hjemmehjælp, kontakter I Visitationen.

Du kan kontakte os på tlf. 3639 2880 eller på e-mail: visitationen@hvidovre.dk

Efter vi har modtaget din henvendelse bliver du kontaktet af en visitator, så I sammen kan aftale, hvornår det passer dig at få et besøg. Ved besøget vurderer visitator i samarbejde med dig, dit behov for hjemmehjælp. De indsatser du får tilbudt er rehabiliterende og du forventes derfor selv at bidrage i det omfang det er muligt. Hvidovre Kommune kan tildele dig støtte på baggrund af en faglig vurdering af hvad du har brug for støtte til og hvilke opgaver du selv kan klare. Når du er visiteret til hjælp, vil du som udgangspunkt få besøg af en visitator en gang om året. Ved dette  besøg vil visitator, i samarbejde med dig, revurdere dit behov for hjælp.

Når visitatorerne træffer en afgørelse, har de altid foretaget en individuel og konkret vurdering af dit behov for hjælp. Det vil sige, at afgørelsen tager højde for den situation, du står i, og de muligheder, du har for at komme til at fungere bedre i hverdagen. Derudover indgår det også i vurderingen, om du har pårørende i hjemmet, som kan hjælpe til i hverdagen.

I et rehabiliteringsforløb arbejder du sammen med kommunens medarbejdere på at genvinde dine færdigheder. Et rehabiliteringsforløb bliver sammensat individuelt. Under forløbet vil et team af social- og sundhedsfaglige medarbejdere støtte dig til at blive bedre til de opgaver, som du har vanskeligt ved at klare i hverdagen. Når du har været igennem dit forløb, evaluerer I sammen, om du har nået dine mål. Herefter vurderer kommunen, om du fortsat har brug for hjælp og i så fald hvilken hjælp.

Uanset hvilken leverandør du vælger, er det helt centralt, at den hjælp, du får som borger, gives som hjælp til selvhjælp. Det betyder at:

  • Medarbejdernes opgave i høj grad er at motivere og støtte dig med udgangspunkt i deres faglige viden på området
  • Det er en tværfaglig indsats, som blandt andet omfatter visitator, medarbejdere fra hjemmeplejen, ergoterapeuter og sygeplejersker
  • Indsatsen bygger på borgerens aktive medvirken og på samarbejdet om at nå dit mål - frem for at medarbejderne udfører de opgaver, som du ikke er i stand til at klare selv

Hvidovre Kommune har godkendt følgende leverandører til levering af praktisk hjælp og personlig pleje:

  • Human Care Hjemmepleje
  • Hvidovre Kommunes Hjemmepleje

Tøjvask er en ordning, hvor du får vasket dit tøj hos den af kommunens to vaskeleverandører, som du vælger. Vaskeleverandøren afhenter tøjet på din bopælsadresse og leverer det rent tilbage senest én uge efter. Hvidovre Kommune kan tildele dig støtte til tøjvask på baggrund af en konkret og individuel vurdering.

Der ydes som udgangspunkt hjælp til tøjvask hver 14. dag. Der er forudbetaling på tøjvaskeordningen. Betalingen bliver løbende reguleret f.eks. ved indlæggelse på hospital eller hvis du pauserer ordningen i forbindelse med afholdelse af ferie. Du er selv forpligtiget til at melde afbud til tøjvaskeleverandøren, hvis du ønsker pausering. Kører leverandøren forgæves, vil du blive opkrævet vanlig betaling af tøjvask.

De to leverandører du kan vælge imellem i forhold til tøjvask er:

Du kan læse mere om tøjvask i Hvidovre Kommunes kvalitetsstandard:

Hvis du ikke selv kan foretage dine indkøb, og heller ikke er i stand til at bestille dine varer over internettet, har du mulighed for at ansøge om at blive tilmeldt en indkøbsordning. Du vil få udleveret et varekatalog til brug for bestilling. I særlige tilfælde kan du få hjælp til at skrive indkøbsliste, bestille varer og sætte varer på plads, når de er ankommet til din bolig. Varerne leveres en gang om ugen. Leverandøren oplyser dig om hvilken dag og på hvilket tidspunkt, varerne kommer. Hvidovre Kommune kan tildele dig denne ydelse på baggrund af en konkret og individuel vurdering. 

De to leverandører du kan vælge imellem ift. indkøbsordning er:

Madservice med levering er en ordning, hvor du får et af dagens måltider leveret i dit hjem. En gang om måneden vil den leverandør, du har valgt, udlevere menuplaner og bestillingslister. Menuplanen er en oversigt, hvor du kan vælge mellem forskellige måltider for den kommende måned. Du afleverer bestillingslisten til chaufføren. Efterfølgende leveres maden på de aftalte dage. Du har mulighed for at vælge mellem flere forskellige leverandører. Maden leveres som kølemad to hverdage om ugen i tidsrummet kl. 7.30-15.00.

De tre leverandører du kan vælge imellem ift. madservice er:

Du kan læse mere om madservice, priser mm. i Hvidovre Kommunes kvalitetsstandarder:

Hvad er rådets formål?

  • Talerør for brugere af hjemmehjælp og deres pårørende
  • Sparringspartner for kommunen
  • Optaget af udvikling, tendenser og nye tiltag inden for hjemmehjælp

Hvad kan du bruges os til?

  • Komme med forslag til, hvordan hjemmehjælpen kan blive bedre.
  • Dele dine tanker om hverdagen med hjemmehjælp som bruger eller pårørende.
  • Spørge til nye tendenser på hjemmehjælpsområdet, som du har hørt eller læst om.

Hvad kan du ikke bruge os til?

Du kan ikke klage til Bruger- og pårørenderådet. Hvis du vil klage over den hjemmehjælp, du får, skal du henvende dig til kommunen eller til borgerrådgiveren.

Hvordan får du fat i os?

Kom til vores kaffemøder, som vi som et forsøg holder to gange årligt! Det næste kaffemøde holdes den 28. november 2024, kl. 16-17.30, i Hvidovre Sundhedscenter. Tilmelding er ikke nødvendig.

Her kan du stille spørgsmål og få en snak om hverdagen med hjemmehjælp. Der vil indledningsvist være et oplæg om ældrereformen og den nye organisering af Hjemmeplejen i Hvidovre Kommune.

Dine input er vigtige for den dialog, der er mellem bruger Bruger- og pårørenderådet og Hvidovre Kommune – bl.a. i forhold til udvikling af kommunens service.

Du er også velkommen til at kontakte formanden for Bruger- og pårørenderådet:

Birthe Mingon
Mail: bmingon@gmail.com
Telefon: 2830 8977

Hvordan kommer jeg selv med i rådet?

Du kan stille op, når der hvert andet år er valg til rådet. Næste valg er i foråret 2026. Nærmere information følger.

Til valget vælges fire brugere med hjemmehjælp og to pårørende.

Seniorrådet, Visitationen, Hjemmeplejen og private leverandører af hjemmehjælp er også repræsenteret i rådet.

Almindelige møder og referater

Udover kaffemøderne holder Bruger- og pårørenderådet som udgangspunkt 3 almindelige møder årligt. Du kan læse referatet fra det seneste almindelige møde her:

På denne side kan du læse om kommunens tilsynspolitik, læse om de forskellige typer af tilsyn samt finde tilsynsrapporterne for den kommunale og private hjemmepleje:

Tilsynsrapporter for sundheds- og ældreområdet (hvidovre.dk)

Du kan læse mere om støvsugning og gulvvask på følende side:

Visitationen

Telefonisk henvendelse

Telefon: 3639 2880

Alle hverdage kl. 08.30-10.30

Skriftlig henvendelse

Send sikker mail til Visitationen

Almindelig mail: visitationen@hvidovre.dk

Send sikker mail, hvis din besked indeholder personlige eller følsomme oplysninger.

Har du brug for hjælp til at sende en sikker mail via MitID, er du velkommen til at kontakte Borgerservice. Vi hjælper gerne. Se kontaktoplysninger og generelle åbningstider nederst på siden.