Generelt om Grøn Pulje

Her kan du læse om puljens formål og regler for modtagelse af tilskud fra puljen.

Grøn Pulje har det overordnede formål at støtte begrønningsprojekter, der understøtter Hvidovre Kommunes vision om en grønnere by og vedtagne mål for klima og bæredygtighed. Det ansøgte projekt skal derfor, i overensstemmelse med bl.a. Hvidovrestrategien 2024, Klimaplan 2045 og vedtagne principper for kommunens træpolitik, medvirke til begrønning af byens fællesområder med en blivende beplantning, der bidrager med kvaliteter som klimaforbedring, øget biodiversitet, rekreation eller er med til at skabe identitet i et byområde.

Hvidovrestrategien 2024

Klimaplan 2045

Vedtagne principper for kommunens træpolitik

Grøn Pulje er delt i to kategorier;

  • ”grønne tiltag”, der finansieres 100% af Grøn Pulje
  • ”grøn trafiksanering”, der finansieres med 70% af Grøn Pulje og med 30% af ansøger.

Puljen kan søges af grundejerforeninger, grupper af borgere, boligforeninger (omfatter også boligselskaber), skoler, institutioner og foreninger, der har adresse i Hvidovre Kommune.

Projektarealet skal være offentligt tilgængeligt, ejet af en privat bolig- eller grundejerforening eller af Hvidovre Kommune.

•Projekter, der anlægges på privat ejet areal, udføres med den pågældende bolig- eller grundejerforening som projektejer og ansvarlig for projektets etablering. 

•Projekter, der anlægges på kommunalt ejet areal, udføres med Hvidovre Kommune/Vej og Park som projektejer og ansvarlig for projektets etablering.

Grundejer er ansvarlig for plejen efter anlæg.

Pleje omfatter bl.a. vanding, opbygningsbeskæring (træer), ukrudtsbekæmpelse og evt. efterplantning.

Ved beslutning om hvilke projekter, der tildeles tilskud fra puljen, lægges der bl.a. vægt på i hvilket omfang projektet har en positiv konsekvens for klima, miljø og bæredygtighed. Det er ikke et krav, at projektet har positiv effekt på alle tre parametre.

Grøn Pulje kan give tilskud til projekter der indebærer begrønning med fx:

  • træer
  • buske
  • stauder
  • græsser
  • roser
  • klatreplanter
  • løgplanter
  • frøplanter

Der gives tilskud til anlægsudgiften samt etableringsplejen.

Anlægsudgiften omfatter:

A: Udgift til indkøb af fx:

  • planter
  • vandingsposer
  • opbindingsstokke
  • regnvandstønder til opsamling af tagvand til brug for vanding af planterne
  • bedkanter
  • stelere i forbindelse med grøn trafiksanering

B: Udgifter til forarbejder fx:

  • opbrydning og bortskaffelse af eksisterende belægning
  • etablering af plantehuller, herunder bortskaffelse af overskudsjord, jordforbedring mv.
  • fjernelse af græstørv
  • fræsning

C: Udgift til etablering fx.:

  • plantning
  • lægning af løg
  • såning

D: Eventuel udgift til konsulentbistand i forbindelse med anlægsarbejdet til fx:

  • fagligt tilsyn med arbejdet
  • deltagelse ved afleveringsforretning med entreprenør

 Udgiften til etableringsplejen (de første tre års pleje af beplantningen) omfatter fx:

  • vanding
  • opbygningsbeskæring (træer)
  • ukrudtsbekæmpelse
  • evt. efterplantning

Alle projekter skal overholde Hvidovre Kommunes krav til plantehuller, krav vedrørende plantning af træer og krav til vanding.

Hvis man vil plante træer, buske, græsser og stauder i et bymiljø, skal følgende kriterier overholdes for at sikre planterne mulighed for god vækst:

Plantehullet*

Bredde

  • Er rabatten under 2 m bred, plantes der ikke træer, men der kan godt plantes buske, græsser og stauder.
  • Er rabatten 2-4 m bred kan der plantes ”robuste træarter”*.
  • Er rabatten mere end 4 m bred kan der plantes flere forskellige træarter*.
     

Dybde

  • Den samlede opbygning af et plantehul til et træ, skal kunne udføres i en dybde på minimum 0,8 m.
  • For buske, stauder, græsser og løg kan man nøjes med en dybde på 60 cm for mindre buske og 40 cm for græsser og stauder.
     

Areal og volumen

  • For træer skal plantehullets areal skal være minimum 10 m2 per træ, og
  • plantehullets volumen (rodrum) skal være minimum 14 m3 per træ.
  • Den åbne del af plantehullet skal være minimum 2,5x2,5 m.
     

Eksempel

Kan træplantehullet kun være 0,8 m dybt skal arealet være 17,5 m2 for at krav om minimum 14 m3 volumen er overholdt.

* Referencer: ”Retningslinjer for arbejder ved træer” (Københavns Kommune) samt ”Normer og Vejledning for Anlægsgartnerarbejde 2023 ”

 Plantehullernes størrelser skal fremgå af projektbeskrivelsen og overholde ovennævnte mindste krav.

Ved plantning af træer skal der etableres udluftningssystem i plantehullet (med dæksler i jordoverfladen), medmindre der plantes i store muldarealer.

Hvert træ etableres med 3 opbindingsstokke samt 2 vandingsposer á 75 l.

Vejtræer skal være højstammede, jf. Kvalitetsstandard for planteskoletræer. Træets størrelse ved plantning, på kommunale arealer, skal være 18-20 cm, med trådklump.

Træer, der ikke plantes langs veje og stier kan være såkaldte ”stambuske”, hvilket betyder at de ikke er opstammet, men har grene fra bunden. Træets størrelse ved plantning, på kommunale arealer, skal være 18-20 cm, med trådklump.

 Etablering af miniskove/skoleskove er undtaget ovennævnte krav.

Hvis projektet omfatter plantning af træer, skal det fremgå af projektbeskrivelsen, at ovennævnte krav overholdes.

Der skal vandes i perioden fra 15. april til 15. oktober de første tre år efter plantning.

 Træer

Første år vandes én gang om ugen (vandingsposer fyldes op).

Andet og tredje år vandes som udgangspunkt hver anden uge. I varme og tørre perioder vandes dog én gang om ugen.

 Buske

Første år vandes én gang om ugen, 30-40 l pr. busk (vandingsposer anbefales).

Andet og tredje år vandes som udgangspunkt hver anden uge. I varme og tørre perioder vandes dog én gang om ugen.

Miniskove og bede med stauder og/eller græsser

Vandes én gang om ugen, min. 20 mm vand/m2. I varme og tørre perioder vandes oftere.

I projektbeskrivelsen skal der indgå en vandingsplan for det konkrete projekt. 

Vilkår af den 25. februar 2025 for modtagelse af tilskud fra Grøn Pulje.

§ 1. Generelle forpligtelser:

(1) Tilskudsmodtageren er ansvarlig for, at offentlige tilladelser m.v., som er nødvendige for projektets gennemførelse, er meddelt før projektet påbegyndes.

(2) Såfremt flere personer i fællesskab er modtagere af tilskuddet, er disse personer solidarisk ansvarlige i forhold vedrørende tilskuddet.

(3) Ydelsen af tilskud på grundlag af tilskudsmodtagerens ansøgning begrænser ikke tilskudsmodtagerens ansvar for, at ansøgningens oplysninger er rigtige og fuldstændige, og Hvidovre Kommunes efterfølgende behandling af oplysninger m.v. fra tilskudsmodtageren begrænser ikke tilskudsmodtagerens ansvar for projektets gennemførelse.

 § 2. Projektets gennemførelse

(1) Tilskudsmodtageren skal gennemføre projektet

(a) i overensstemmelse med ansøgningens beskrivelse med eventuelle ændringer og tilføjelser anført i tilsagnsskrivelsen,

(b) inden for tidsplanen og budgettet, og

(c) i øvrigt i overensstemmelse med vilkårene for tilskuddet, medmindre andet aftales med Hvidovre Kommune.

(2) Ændringer i projektet, herunder tidsplan og budget, kan alene ske med Hvidovre Kommune skriftlige godkendelse, jf. dog § 4, stk. 2.

(3) Tilskudsmodtageren er forpligtet til at overholde alle lovbestemmelser og anden offentlig regulering, herunder vilkår for tilladelser nævnt i § 1, stk. 1, der er relevante for projektets gennemførelse.

 § 3. Tilskudsberettigede udgifter

(1) Tilskuddet kan kun anvendes til dækning af tilskudsberettigede udgifter. Udgifter er kun tilskudsberettigede, såfremt de er omfattet af budgettet og pådraget i forbindelse med projektet i overensstemmelse med bestemmelserne i § 3.

(2) Det er en betingelse for tilkendelse af tilskuddet, at den tilskudsberettigede del af projektet først påbegyndes, når tilsagn om tilskud er meddelt. Udgifter, der er pådraget før tilskuddet er meddelt ansøger, er ikke tilskudsberettigede.

(3) Udgifter er kun tilskudsberettigede med de faktiske og ved bilag dokumenterede beløb og inden for rammerne af de enkelte budgetposter, jf. dog § 4, stk. 2. Udgifter til fradragsberettiget købsmoms er ikke tilskudsberettigede, jf. § 11, stk. 3.

(4) Udgifter til honorar eller løn er tilskudsberettigede med de timesatser, som er angivet i budgettet. Tidsforbrug skal være dokumenteret ved tidsregistreringsskemaer, der oplyser navn, aktivitet, varighed, og tidspunkt for tidsforbruget. De i budgettet angivne timesatser anses for at dække samtlige udgifter ved arbejdsydelsen, som ikke er angivet som selvstændige poster i budgettet. Udgifter til honorar eller løn under fravær på grund af ferie, orlov og sygdom er ikke tilskudsberettigede.

 § 4. Budgetoverskridelser

(1) Overskridelser af det samlede budget, herunder på grund af pris- og lønstigninger, merforbrug af arbejdstid eller eventuelle udvidelser af projektet, er ikke tilskudsberettigede.

(2) Tilskudsmodtageren kan inden for rammerne af det samlede budget foretage omdisponeringer mellem de forskellige budgetposter inden for en samlet ramme på 25.000,00 kr., idet rammen dog højest kan udgøre 10 % af tilskuddet, og idet de i budgettet angivne timesatser ikke kan forhøjes ved tilskudsmodtagerens omdisponering. Omdisponering derudover kan kun ske med Hvidovre Kommunes skriftlige godkendelse.

 § 5. Udbetaling af tilskuddet

(1) Tilskuddet kan først udbetales, når tilskudsmodtageren dokumenterer, at projektet er gennemført i overensstemmelse med tilsagnet, og at alle udgifter er afholdt, jf. dog stk. 2.

(2) Hvidovre Kommune kan i tilsagnsskrivelsen eller senere bestemme, at tilskud kan udbetales i rater, der modsvarer de faktisk afholdte udgifter.

(3) Som grundlag for udbetaling af en rate, skal der være dokumentation for de gennemførte projektaktiviteter. Den sidste rate kan først udbetales, når tilskudsmodtageren dokumenterer, at projektet er gennemført i overensstemmelse med tilsagnet, og at alle udgifter er afholdt, og der er fremsendt et af revisor underskrevet regnskab.

(4) Den afsluttende udbetalingsanmodning skal være Hvidovre Kommune i hænde inden den dato for endelig afregning, som er angivet i tilsagnsskrivelsen.

(5) Tilskudsmodtager skal fremsende dokumentation for det gennemførte projekt, såfremt dette stilles som vilkår i forbindelse med tildeling af støtte.

(6) Såfremt det er en forudsætning for projektets gennemførelse at dele af tilskuddet udbetales forud, skal dette begrundes i ansøgningen. Hvidovre Kommune udbetaler som udgangspunkt tilskud efter gennemførelse af projekter.

 § 6. Rapportering og evaluering m.v.

(1) Tilskudsmodtageren skal omgående skriftligt underrette Hvidovre Kommune om forsinkelser, problemer, ændringer i projektets forudsætninger eller opgivelse af projektet.  tilfælde af forsinkelser skal tilskudsmodtageren fremkomme med en revideret tids- og aktivitetsplan til Hvidovre Kommunes godkendelse. Efter anmodning fra Hvidovre Kommune skal tilskudsmodtageren fremkomme med forslag til løsning af eventuelle problemer.

(2) Som led i projektets afslutning skal tilskudsmodtageren i overensstemmelse med Hvidovre Kommunes anvisninger give fuldstændige oplysninger om projektets resultater, samt om andre forhold, der kan tjene til vurdering af, om forudsætningerne for tilskuddet er opfyldt.

(3) Tilskudsmodtageren er forpligtet til at medvirke ved information om projektet og dets resultater, herunder ved at fremvise det i rimeligt omfang.

 § 7. Projektudstyr m.v.

(1) Udstyr, der er helt eller delvist anskaffet for tilskuddet, er tilskudsmodtagerens ejendom, jf. dog § 10, stk. 2, medmindre andet fremgår af ansøgningen eller tilsagnsskrivelsen.

(2) Tilskudsmodtageren skal føre en liste over udstyr, der er helt eller delvist anskaffet for tilskuddet. Listen skal vedlægges den afsluttende betalingsanmodning.

(3) Under projektet skal udstyr, der er helt eller delvist betalt med penge fra tilskuddet, være til rådighed for projektet, og det må ikke anvendes til formål, der ikke vedrører projektet, medmindre andet fremgår af ansøgningen eller skriftligt godkendes af Hvidovre Kommune. Tilskudsmodtageren skal sørge for, at udstyr, der er anskaffet helt eller delvist for pengene i tilskuddet, sikres behørigt under projektet - herunder ved forsikring.

§ 8. Rettigheder til projektets resultater m.v.

Hvidovre Kommune er berettiget til vederlagsfrit at offentliggøre projektets resultater i ethvert medie, herunder i bog-, hæfte-, artikel-, og elektronisk form, fjernsyn og radio og på alle sprog. Ligeledes er Hvidovre Kommune berettiget til at fremstille eksemplarer heraf til tredjemands brug.

Efter anmodning fra tilskudsmodtageren kan Hvidovre Kommune inden offentliggørelse eller eksemplarfremstilling udelade oplysninger i det omfang det er tilladeligt efter lovgivningens regler om aktindsigt mm.

 § 9. Regnskab og revision

(1) Tilskudsmodtageren skal ved projektets afslutning aflægge regnskab for projektet. Tilskudsmodtageren skal indsendes attesterede regnskaber, jf. stk. 4. Såfremt projektet er inddelt i faser eller andre milepæle, og det er bestemt, at tilskuddet kan udbetales i rater, så skal hver anmodning om udbetaling føIges af et regnskab attesteret af projektlederen for den pågældende periode.

(2) Regnskabet må kun omfatte tilskudsberettigede udgifter, jf. § 3. Regnskabet skal vise den samlede finansiering af projektet, herunder tilskudsmodtagerens egenfinansiering og tilskud fra anden side. Regnskabet skal i øvrigt udarbejdes efter Hvidovre Kommunes nærmere anvisninger.

 § 10. Reduktion, bortfald og tilbagebetaling af tilskuddet

(1) Hvidovre Kommune er berettiget til, at
(a) reducere tilskuddet,
(b) træffe afgørelse om bortfald af tilsagnet om tilskud og/eller
(c) kræve hel eller delvis tilbagebetaling af udbetalte tilskudsmidler med tillæg af renter, hvis

(i) tilskudsmodtageren har afgivet urigtige eller vildledende oplysninger eller fortiet oplysninger af betydning for ansøgningen,
(ii) betingelserne og forudsætningerne for at yde tilsagn ikke længere er til stede,
(iii) projektgennemførelsen afviger fra projektbeskrivelsen, herunder tidsplanen,
(iv) tilskudsmodtageren tilsidesætter vilkårene for tilskuddet
(v) projektet opgives,
(vi) tilskudsmodtageren mister evnen til at gennemføre projektet og/eller
(vii) tilskud fra anden side viser sig at overstige det forudsatte ved tildelingen af tilskuddet, såfremt der er tale om væsentlige forhold.

§ 11. Oplysning om skat og moms vedrørende tilskuddet.

(1) Tilskuddet er skattepligtigt for tilskudsmodtageren, og tilskuddet skaI medregnes ved opgørelsen af tilskudsmodtagerens skattepligtige indkomst.

(2) Tilskuddet er momsfrit, da projektet er iværksat af tilskudsmodtageren på grundlag af ansøgningen, og da tilskudsmodtageren således ikke skal levere konkrete modydelser til gengæld for tilskuddet, jf. Momsnævnets praksis (Mn. 961 og Mn. 962). Tilskudsmodtageren skal derfor ikke beregne salgsmoms af tilskuddet.

(3) Det forudsættes, at momsregistrerede tilskudsmodtagere fradrager købsmoms vedrørende udgifter, der dækkes af tilskuddet, jf. § 3, stk. 3, 2. pkt.

(4) Såfremt ansøger er momsregistreret og derfor har mulighed for at afløfte købsmoms, skal beløb angives i ansøgningen ekskl. moms. Hvis ansøger ikke er momsregistreret og ikke har mulighed for at afløfte købsmoms, skal beløb angives i ansøgningen inkl. moms.

(5) Hvidovre Kommune gør opmærksom på, at spørgsmål om skat og moms afgøres af skattemyndighederne. Hvidovre Kommune tager derfor forbehold for, at disse myndigheder efter en konkret vurdering kan træffe afgørelse om skat og moms, der afviger fra oplysningerne i stk. 1 og 2.

 § 10. Reduktion, bortfald og tilbagebetaling af tilskuddet

(1)Hvidovre Kommune er berettiget til, at
(a)reducere tilskuddet,
(b)træffe afgørelse om bortfald af tilsagnet om tilskud og/eller
(c)kræve hel eller delvis tilbagebetaling af udbetalte tilskudsmidler med tillæg af renter, hvis

(i)tilskudsmodtageren har afgivet urigtige eller vildledende oplysninger eller fortiet oplysninger af betydning for ansøgningen,
(ii)betingelserne og forudsætningerne for at yde tilsagn ikke længere er til stede,
(iii)projektgennemførelsen afviger fra projektbeskrivelsen, herunder tidsplanen,
(iv)tilskudsmodtageren tilsidesætter vilkårene for tilskuddet
(v)projektet opgives,
(vi)tilskudsmodtageren mister evnen til at gennemføre projektet og/eller
(vii)tilskud fra anden side viser sig at overstige det forudsatte ved tildelingen af tilskuddet, såfremt der er tale om væsentlige forhold.
 § 11. Oplysning om skat og moms vedrørende tilskuddet.

(1) Tilskuddet er skattepligtigt for tilskudsmodtageren, og tilskuddet skaI medregnes ved opgørelsen af tilskudsmodtagerens skattepligtige indkomst.

(2) Tilskuddet er momsfrit, da projektet er iværksat af tilskudsmodtageren på grundlag af ansøgningen, og da tilskudsmodtageren således ikke skal levere konkrete modydelser til gengæld for tilskuddet, jf. Momsnævnets praksis (Mn. 961 og Mn. 962). Tilskudsmodtageren skal derfor ikke beregne salgsmoms af tilskuddet.

(3) Det forudsættes, at momsregistrerede tilskudsmodtagere fradrager købsmoms vedrørende udgifter, der dækkes af tilskuddet, jf. § 3, stk. 3, 2. pkt.

(4) Såfremt ansøger er momsregistreret og derfor har mulighed for at afløfte købsmoms, skal beløb angives i ansøgningen ekskl. moms. Hvis ansøger ikke er momsregistreret og ikke har mulighed for at afløfte købsmoms, skal beløb angives i ansøgningen inkl. moms.

(5) Hvidovre Kommune gør opmærksom på, at spørgsmål om skat og moms afgøres af skattemyndighederne. Hvidovre Kommune tager derfor forbehold for, at disse myndigheder efter en konkret vurdering kan træffe afgørelse om skat og moms, der afviger fra oplysningerne i stk. 1 og 2.

§ 12. Kontrol

(1) Tilskudsmodtageren skal under og efter projektets gennemførelse give Hvidovre Kommune og dennes repræsentanter adgang til kontrol af det støttede projekt.

§ 13. Tvister

(1) Tilskudsmodtageren og Hvidovre Kommune skal søge at bilægge enhver tvist om tilskuddet og projektets gennemførelse i mindelighed.

(2) I mangel af en mindelig løsning kan enhver af parterne indbringe tvisten for voldgift. "Regler for behandling af sager ved Det Danske Voldgiftsinstitut (Copenhagen Arbitration)" finder anvendelse. Hver part udpeger en voldgiftsmand, mens voldgiftsrettens formand udnævnes af lnstituttet. Såfremt en part ikke inden 30 dage efter at have indgivet eller modtaget underretning om begæring om voldgift har udpeget en voldgiftsmand, udnævnes også denne af lnstituttet i overensstemmelse med ovennævnte regler.

(3) Uanset stk. 2 er Hvidovre Kommune berettiget til at indbringe krav om tilbagebetaling for de almindelige domstole.

(4) Enhver tvist mellem tilskudsmodtageren og Hvidovre Kommune skal afgøres efter dansk lov.

Center for Trafik og Ejendomme

Hvidovrevej 278
2650 Hvidovre

Telefon: 3639 3639

Send sikker mail til Center for Trafik og Ejendomme

Almindelig mail: toe@hvidovre.dk

 

Send sikker mail, hvis din besked indeholder personlige eller følsomme oplysninger.

Har du brug for hjælp til at sende en sikker mail via MitID, er du velkommen til at kontakte Borgerservice. Vi hjælper gerne. Se kontaktoplysninger og generelle åbningstider nederst på siden.