Ansøgning til Grøn Pulje

Her kan du læse om, hvad man skal forholde sig til, inden man søger og hvad ansøgningen skal indeholde. Ansøgningsfristen til Grøn Pulje 2025 er den 1. juni 2025.

Der er nogle generelle forhold man er nødt til at forholde sig til, når man planlægger at ændre udformningen af et byrum, ved f.eks. at plante træer, ændre befæstede arealer til plantebede, etablere facadebeplantning, placere plantekummer eller etablere vejbede som fartdæmpende foranstaltning.

 Vejregler og tilgængelighed

Over jorden skal man sørge for at overholde de regler, der regulerer forholdene for fodgængere, cyklister og kørende trafik.

•Vejregler (”Håndbog fartdæmpere” og ”Eksempelsamling fartdæmpere”)
•Tilgængelighed (”Færdselsarealer for alle – Universelt design og tilgængelighed”)

Håndbog om fartdæmpere Fartdæmpning eksempelsamling Færdselsarealer for alle Færdselsarealer for alle eksempelsamling

Ledninger i jorden

Hvis projektarealet ligger helt eller delvis på en vej eller langs en vej, skal der som det første indhentes ledningsoplysninger, for at finde ud af om projektet er realiserbart på det pågældende areal. Ledningsoplysninger findes i LER. LER er et landsdækkende register over alle Danmarks ledningsejere og i hvilke områder ledningsejernes ledninger er placeret. Når du søger ledningsoplysninger i LER betaler du pr. m2, du forespørger på. Der opkræves dog først betaling, hvis man indenfor et kalender år har forespurgt på mere end 14.000 m2.

For at søge ledningsoplysninger skal man oprette en graveforespørgsel i LER. Ledningsejere har herefter 2 timer til at sende de ledningsoplysninger, de har i området som graveforespørgslen omfatter.

Ledningsoplysninger

 Planmæssige forhold

Der er desuden planmæssige forhold, der bestemmer hvad man må ændre i et givent område. Det skal derfor undersøges om det påtænkte projekt er foreneligt med bestemmelserne i den den gældende lokalplan eller byplanvedtægt for området.

Find gældende lokalplan eller byplanvedtægt

 Fredninger

Flere arealer i Hvidovre Kommune er omfattet af en arealfredning. På fredningsnævnets hjemmeside kan man finde et kort, der viser fredede arealer og hvor man ved at klikke på kortet, kan hente fredningskendelsen med fredningsbestemmelserne.

Kort over fredninger

 

 

Her kan du læse om, hvad ansøgningen skal indeholde.

Ansøgningsskemaet er digitalt og findes via linket på denne side. Adgang til ansøgningsskemaet kræver login med MitID. Grundejerforeninger og Boligforeninger, der ansøger om projekter på foreningens eget areal, skal logge ind som repræsentant for foreningen.

Ansøgningsskema til Grøn Pulje

Her oplyses det, hvem der søger og hvem der ansøges på vegne af.

Grundejerforeninger og boligforeninger skal endvidere oplyse, om de er momsregistreret og om registreringsnummer og kontonummer til deres bankkonto, hvis bankkontoen ikke er en Nemkonto.

Her skal det oplyses om projektarealet er "Offentligt tilgængeligt, ejet af Hvidovre Kommune" eller hvis det er en grundejerforening eller boligforening, der ansøges på vegne af om projektarealet er "Offentligt tilgængeligt, eget af foreningen".

Kategori

Det angives i hvilken af de to kategorier under Grøn Pulje projektet hører til. "Grønne tiltag" eller "Grøn Trafiksanering"

Kvaliteter som projektet bidrager med

Grøn Pulje har det overordnede formål at støtte begrønningsprojekter, der understøtter Hvidovre Kommunes vision om en grønnere by og vedtagne mål for klima og bæredygtighed. Det ansøgte projekt skal derfor, i overensstemmelse med bl.a. Hvidovrestrategien 2024, Klimaplan 2045 og vedtagne principper for kommunens træpolitik, medvirke til begrønning af byens fællesområder med en blivende beplantning, der bidrager med kvaliteter som klimaforbedring, øget biodiversitet, rekreation eller er med til at skabe identitet i et byområde.

Det angives hvilken eller hvilke af kvaliteterne "klimaforbedring", "øget biodiversitet", "rekreation" eller "er med til at skabe identitet i et byområde" projektet bidrager med.

Der skal gives en kort beskrivelse af, hvordan projektet bidrager med, den eller de valgte kvaliteter. (max 300 tegn)

Titel og hovedformål

Angiv projektets titel og hovedformålet med projektet (max 300 tegn)

Projektbeskrivelsen (max 1.000 tegn)

Af projektbeskrivelsen skal det fremgå hvad projektet omfatter, hvad der specifikt plantes og i hvilket antal, hvordan plantehullerne udformes samt at krav til plantehuller og krav ved plantning af træer overholdes.

Se krav til plantehullet

Se krav ved plantning af træer

Projektbeskrivelsen skal indeholde en plan for etableringsplejen (de første 3 år efter anlæg) Etableringsplejen omfatter bl.a. vanding, opbygningsbeskæring (træer), ukrudtsbekæmpelse og evt. efterplantning. Det skal fremgå af planen for etableringsplejen, at krav til vanding overholdes.

Se krav til vanding

Projektbeskrivelsen skal endvidere indeholde et detaljeret budget der viser, hvad de enkelte budgetposter, der angives i ansøgningsskemaet dækker over.

Effekt af projektet

Ved beslutning om hvilke projekter, der tildeles tilskud fra puljen, lægges der bl.a. vægt på i hvilket omfang projektet har en positiv konsekvens for klima, miljø og bæredygtighed. Det er ikke et krav, at projektet har positiv effekt på alle tre parametre.

Det angives hvilken eller hvilke af parametrene "Klima", "Miljø" og "Bæredygtighed" vil have en positiv effekt på.

Der skal gives en kort beskrivelse af, hvordan projektet vil have en positiv effekt på den eller de valgte parametre.

 

Planmæssige forhold

Her angives det om projektet er foreneligt med bestemmelserne i gældende lokalplan eller byplanvedtægt.

Fredninger

Her angives det om projektarealet er omfattet af en fredning og i givet fald om projektet er foreneligt med fredningsbestemmelserne.

Ledningsoplysninger

Her angives det om projektarealet helt eller delvist ligger på eller langs en vej og i givet fald om der er indhentet ledningsoplysninger i LER og om ledningsoplysningerne viser, at projektet kan udføres, som anført i projektbeskrivelsen.

Alle poster i budgettet skal angives eksklusiv moms, hvis projektarealet er ejet af Hvidovre Kommune. Hvis projektarealet er ejet af grundejerforeningen eller boligforeningen der søger og foreningen ikke er momsregistreret, skal alle poster i budgettet undtaget "Egne udgifter til honorar eller løn" angives inklusiv moms.

Timesats for egne lønudgifter

Kun relevant for grundejerforeninger og boligforeninger, hvor projektarealet er ejet af foreningen.

Hvis foreningen selv udfører en del af arbejdet, fx dele af anlægsarbejdet eller etableringsplejen kan medgået tid medtages i budgettet. Timesatsen skal være gældende for hele perioden fra projektstart til og med etableringsplejen 3. år efter anlæg.

 Anlægsomkostninger - Egne udgifter til honorar eller løn

Kun relevant for grundejerforeninger og boligforeninger, hvor projektarealet er ejet af foreningen.

Hvis foreningen selv udfører en del af anlægsarbejdet, angives antal timer her. 

Anlægsomkostninger - Øvrige udgifter

  • Udgifter til indkøb af planter (kr.)
  • Udgifter til indkøb af øvrige varer (kr.)
  • Entreprenørudgifter (kr.)
  • Konsulentudgifter (kr.)

Hvis en eller flere af budgetposterne ikke er relevante skrives der "0" i beløbsfeltet.

Plejeomkostninger 1. år efter anlæg - Egne udgifter til honorar eller løn

Kun relevant for grundejerforeninger og boligforeninger, hvor projektarealet er ejet af foreningen.

Hvis foreningen selv udfører en del af etableringsplejen 1. år efter anlæg, angives antal timer her. 

Plejeomkostninger 1. år efter anlæg - Øvrige udgifter

  • Udgifter til indkøb af planter (kr.)
  • Udgifter til indkøb af øvrige varer (kr.)
  • Entreprenørudgifter (kr.)
  • Konsulentudgifter (kr.)

Hvis en eller flere af budgetposterne ikke er relevante skrives der "0" i beløbsfeltet.

Plejeomkostninger 2. år efter anlæg - Øvrige udgifter

  • Udgifter til indkøb af planter (kr.)
  • Udgifter til indkøb af øvrige varer (kr.)
  • Entreprenørudgifter (kr.)
  • Konsulentudgifter (kr.)

Hvis en eller flere af budgetposterne ikke er relevante skrives der "0" i beløbsfeltet.

Plejeomkostninger 3. år efter anlæg - Øvrige udgifter

  • Udgifter til indkøb af planter (kr.)
  • Udgifter til indkøb af øvrige varer (kr.)
  • Entreprenørudgifter (kr.)
  • Konsulentudgifter (kr.)

Hvis en eller flere af budgetposterne ikke er relevante skrives der "0" i beløbsfeltet.

 Indhentning af tilbud

Hvis projektarealet er ejet af Hvidovre Kommune, skal der forud for ansøgningen være indhentet et eller flere tilbud, der tilsammen dækker alle nødvendige leverancer for at realisere projektet. Tilbuddet eller tilbuddene skal vedhæftes ansøgningen.

Hvis projektarealet er ejet af grundejerforeningen eller boligforeningen der søger, skal der være indhentet et eller flere tilbud, der tilsammen dækker alle eksterne leverancer. Tilbuddet eller tilbuddene skal vedhæftes ansøgningen. Hvis foreningen selv udfører en del af arbejdet, skal foreningens specificerede "tilbud" på interne leverancer tilsvarende vedhæftes ansøgningen.

Kun relevant for grundejerforeninger og boligforeninger, hvor projektarealet er ejet af foreningen.

Der skal angives en startdato og en slutdato for selve anlægsarbejdet. Startdatoen kan tidligst være den 15. oktober 2025, da eventuelle tilsagn om tilskud først kan gives primo oktober 2025.

Kun relevant for grundejerforeninger og boligforeninger, hvor projektarealet er ejet af foreningen.

Ved indsendelse af ansøgningen accepteres "Vilkår af den 25. februar 2025 for modtagelse af tilskud fra Grøn Pulje"

Læs vilkårene for modtagelse af tilskud fra Grøn Pulje.

Kort, hvor projektarealet er indtegnet

Der skal uploades et kort, hvor projektarealet er tegnet ind.

 Billeder af projektarealet

Der skal uploades et eller flere billeder der viser, hvordan projektarealet ser ud nu.

 Bilag til projektbeskrivelsen

Her kan uploades et eller flere bilag til projektbeskrivelsen

 Tilbud på at realisere projektet

Der skal uploades et eller flere tilbud, der tilsammen dækker alle nødvendige leverancer for at realisere projektet.

 Oplysninger om gruppens medlemmer

Kun relevant, hvis der søges på vegne af en gruppe af borgere.

Der skal uploades en liste med navn og adresse på alle gruppens medlemmer.

 

 

Center for Trafik og Ejendomme

Hvidovrevej 278
2650 Hvidovre

Telefon: 3639 3639

Send sikker mail til Center for Trafik og Ejendomme

Almindelig mail: toe@hvidovre.dk

 

Send sikker mail, hvis din besked indeholder personlige eller følsomme oplysninger.

Har du brug for hjælp til at sende en sikker mail via MitID, er du velkommen til at kontakte Borgerservice. Vi hjælper gerne. Se kontaktoplysninger og generelle åbningstider nederst på siden.