Post til døren

Har du en funktionsnedsættelse eller et handicap, kan du få bragt posten til døren.

 
 

Er du bevægelseshæmmet eller har andre nedsatte funktioner og handicap, kan du få posten bragt til din dør. Der er ingen særlige regler for folkepensionister.

Du skal søge hos kommunen.

Det er kun kommunen, der kan afgøre, om du er berettiget til post til døren. Kommunen giver PostNord besked, hvis du skal have din post bragt helt til døren.

Du kan læse mere om reglerne om post til døren på Trafikstyrelsens hjemmeside, eller du kan få flere oplysninger hos kommunen eller på posthuset.

Det forudsættes, at kommunens afgørelse bygger på, at borgeren i forvejen modtager hjælp i henhold til serviceloven eller sundhedsloven. At være i stand til at hente sin post i brevkasse eller brevkasseanlæg er ikke en specifik kunnen, så hvis du ikke kan det, vil der være meget andet, du skal have hjælp til.

Post til døren er ifølge loven en personlig ret. Det har ingen betydning, om andre i husstanden, end ansøger selv kan hente post.

Hvis du ikke får hjælp fra kommunen i henhold til serviceloven og sundhedsloven eller i øvrigt ikke er kendt af forvaltningen, vil kommunen bede om dokumentation for behovet for post til døren på anden måde.

Det kan fx ske ved en lægeerklæring, som du selv skal betale for.

Hvis du ved lægeerklæring dokumenterer behovet, vil kommunen bevilge post til døren.

Hvis du vil afmelde post til døren, skal du kontakte kommunen.

Du skal have en skriftlig afgørelse, også hvis du får afslag. Hvis du ikke reagerer, bliver sagen henlagt.

Beder du om at få sagen genoptaget, skal du sende dokumentation for din funktionsnedsættelse til kommunen. Det kan fx være en lægeerklæring, som du selv betaler for.

Kommunens afgørelse er endelig, og der er ikke mulighed for at klage over afgørelsen.

Lovgivning

Reglen om mulighed for at få bragt post til døren står i postlovens § 9.

På Trafikstyrelsens hjemmeside kan du finde en vejledning om post til døren.

Center for Handikap og Psykiatri

Hvidovrevej 280, 1. sal
2650 Hvidovre

Telefon: 3639 3840 (administrationen)
Telefon: 3639 3430 (sagsbehandling)

Send Digital Post til Hvidovre Kommune (nyt vindue)

Almindelig mail:
hap@hvidovre.dk

Send sikker mail, hvis din besked indeholder personlige eller følsomme oplysninger.

Har du brug for hjælp til at sende en sikker mail via MitID, er du velkommen til at kontakte Borgerservice. Vi hjælper gerne. Se kontaktoplysninger og generelle åbningstider nederst på siden.

Afdelinger

Voksenrådgivningen

Hvidovrevej 280, 1. sal
2650 Hvidovre

Telefon: 3639 3430

Telefonisk henvendelse:
Mandag til onsdag og fredag kl. 9-11
Torsdag kl. 13-15

Personlig henvendelse efter aftale.

Socialpsykiatrien

Næsborgvej 90
2650 Hvidovre

Telefon: 3648 8857

https://socialpsykiatrien.hvidovre.dk (nyt vindue)

Broen

Hvidovrevej 280, 1. sal
2650 Hvidovre

Telefon: 4055 2650

Telefonisk henvendelse:
Mandag, onsdag, og fredag kl. 10-13

https://socialpsykiatrien.hvidovre.dk/Broen (nyt vindue)

Voksenhandicap

Næsborgvej 90
2650 Hvidovre

Bofællesskabet Lille Friheden

Lille Friheden 13
2650 Hvidovre

Telefon: 3677 0061

Bofællesskabet Hvidovregade

Hvidovregade 59
2650 Hvidovre

Telefon: 3648 4210

Bofællesskabet Holmelunden

Holmelundsvej 1-7
2650 Hvidovre

Holmelundsvej 1-3, telefon: 2926 7891
Holmelundsvej 5-7, telefon: 3635 1817