Er du barn eller ung og har du brug for hjælp?

Er du under 18 år, og er der noget i din hverdag, som gør, at du har det dårligt? Er du ked af det eller bange meget af tiden? Så sidder vi klar til at hjælpe dig.

Hvis du ikke føler, du kan få hjælp fra de voksne, der er tæt på dig, er der nogle voksne i din kommune, som arbejder med at hjælpe børn og unge, der har det svært. Voksne, der skal lytte til dig, og som du kan ringe til.

Her på siden kan du se, hvordan du får fat i os og hvad vi kan hjælpe dig med.

 

Spørgsmål, som du måske har

 
 

Se seks korte videoer om mødet med kommunen

Vil du gerne vide, hvem du kan møde i kommunen, hvilke rettigheder du har og hvad det betyder at have 'en sag'? Så se de her korte videoer om det med Inge, som du måske kender fra Ultra Nyt. 

 

Kommunen skal hjælpe, hvis du har det svært, eller noget er svært derhjemme. Men hvem er kommunen? Og hvorfor skal de hjælpe?

Det svarer Inge på det i afsnit 1.

Når du skal til møde i kommunen får du din egen børne- og ungerådgiver.

I afsnit 2 fortæller Inge dig om, hvad din rådgiver kan spørge dig om, og hvor du kan mødes med din rådgiver. Hun fortæller også om, hvad en bisidder er, og hvordan sådan en kan hjælpe dig. 

 

I afsnit 3 fortæller Inge om, hvad en underretning er, og hvordan du og dine forældre selv kan bede om hjælp.

Hun fortæller også om, hvorfor kommunen skal lave det, der hedder en 24 timers-vurdering, og hvad din rådgiver gør, hvis nogen er bekymrede for, om du er udsat for vold eller andre former for overgreb.

Kommunen skal altid tale med dig om, hvad du har brug for. De taler også med andre voksne, du kender.

Hvordan det sker, hvad en børnefaglig undersøgelse og et netværksmøde er, fortæller Inge om i afsnit 4.

Uanset hvad kommunen bestemmer, skal de altid spørge dig, hvordan du har det med det.

I videoen fortæller Inge om, at din rådgiver skal lytte til dig på en måde, så du føler, at du bliver taget alvorligt. Og at du har ret til at sige det, hvis du ikke er enig med kommunen eller din rådgiver.

Din rådgiver skal sørge for, at du får hjælp hurtigst muligt. Rådgiveren skal også holde øje med, om hjælpen virker.

I sidste afsnit fortæller Inge om, hvordan det sker, og om hvad Barnets plan eller en Ungeplan er. 

Hvidovre Familiehus

Hvidovrevej 274
2650 Hvidovre

Telefon: 3639 3639

Send sikker mail til Center for Børn og Familier

Almindelig mail:
bof@hvidovre.dk

Send sikker mail, hvis din besked indeholder personlige eller følsomme oplysninger.

Har du brug for hjælp til at sende en sikker mail via MitID, er du velkommen til at kontakte Borgerservice. Vi hjælper gerne. Se kontaktoplysninger og generelle åbningstider nederst på siden.