Ejendomsskattebilletten

Her kan du læse mere om, hvad der opkræves over ejendomsskattebilletten.

Ejendomsskatten (grundskyld) beregnes af et beregningsgrundlag (grundskatteloftsværdien), og må maksimalt stige med 7,0 procent om året ifølge Ejendomsskatteloven. Det er Folketingets Finansudvalg, der årligt fastsætter den endelige stigningsprocent for beregningsgrundlaget.

Beregningsgrundlaget/grundskatteloftsværdien fremgår af ejendomsskattebilletten. 

Grundskyldspromillen fastsættes hvert år af kommunalbestyrelsen ved budgetvedtagelsen i oktober måned. 

For 2023 er grundskyldspromillen i Hvidovre Kommune på 29,7 promille.

I forbindelse med Regeringens boligudspil 'Tryghed for boligejere', blev der indført en midlertidig indefrysningsordning for stigningen i grundskyld vedr. boligejendomme.

Fra andet halvår 2021 er den midlertidige indefrysningsordning blevet gjort frivillig. Du kan derfor beslutte, at indfri lånet, hvis din ejendom har været omfattet af indefrysningsordningen, dog kun for den andel af ejendommen du selv ejer.

Hvis du vil vide mere om fra- og tilmelding af ordningen, kan du læse under menupunktet 'Indfrielse af lån til betaling af stigning i grundskyld'.

 

Som udgangspunkt kan renovation, herunder dagrenovation, administrationsgebyr, storskrald, genbrug, genbrugsplads og farligt affald ikke afmeldes.

Det er kun ordningen vedr. haveaffald, der kan afmeldes. Det kan dog kun ske pr. 1. januar eller pr. 1. juli. De øvrige ordninger vedr. renovation er lovpligtige.

Hvis ejendommen er nedrevet, er der mulighed for, at blive fritaget for betaling af renovation for den periode, hvor det ikke er muligt at bebo ejendommen.

Hvis ejendommen står tom i en længere periode, er det også muligt at søge om fritagelse for betaling af renovation i afdelingen for Affald og Genbrug.

I de tilfælde, hvor Affald og Genbrug ændrer i opkrævningen af renovation, vil der automatisk blive givet besked til Team Ejendomsskat, som én gang årligt udsender en ny ejendomsskattebillet for de ejendomme hvor der er sket ændringer i opkrævningen.

Det er Hvidovre Kommunes afdeling for Affald og Genbrug der varetager til- og afmeldinger af renovation.

Det er vigtigt at bekæmpe rotter, da de er smittespredere af alvorlige sygdomme. Du må ikke selv lægge rottegift ud, for forkert anvendt gift kan gøre rotterne resistente. Du skal i stedet melde fundet af rotter til kommunen. Det er kommunens ansvar at foretage effektiv rottebekæmpelse, men det er i praksis et privat firma, som foretager bekæmpelsen.

Afgiften til rottebekæmpelse er i 2023 fastsat til 0,118 promille af ejendomsværdien, og fremgår af ejendomsskattebilletten.

En skorsten skal efterses af en skorstensfejer en gang om året. Hvidovre Kommune har indgået aftale med to skorstensfejere, som har delt kommunens distrikter imellem sig:

  • Lars E. Sørensen og March A. Nielsen.

Alle ændringer, herunder af-  og tilmeldinger af skorstensfejning, skal ske direkte til skorstensfejermesteren. Hans telefon nr. fremgår af ejendomsskattebilletten.

Én gang årligt, får kommunen en oversigt over ændringer fra skorstensfejermesteren, og som fremadrettet skal ændres i opkrævningen.

Eventuelle tilbagebetalinger sker af skorstensfjermesteren selv.

Det er dog ikke et krav, at kommunens borgere skal anvende den skorstensfejer, som kommunen tilbyder. Det er også muligt at vælge en anden autoriseret skorstensfejermester til at udføre skorstensfejning på ens ejendom.

Hvis du ønsker en anden skorstensfejer end den, som kommunen har indgået aftale med, skal du selv opsige aftalen for din ejendom direkte hos skorstensfejermesteren, og selv ordne betalingsmellemværendet.

Ja, der kan laves en afdragsordning, dog er det et krav, at hele raten er betalt inden næste rate forfalder til betaling.

Der skal betales renter af gælden, som i 2023 er 0,4 procent per påbegyndt måned.

Ved manglende betaling opkræves et rykkergebyr på kr. 250,00 pr. udskrevet rykkerskrivelse.
Hvis der fortsat ikke sker en indbetaling, kan kravet forsøgt inddrevet ved udlæg med henblik på salg af ejendommen på tvangsauktion.

Nej, alle betaler hele ejendomsskatten.
Begreberne ejendomsskat og ejendomsværdiskat, er ofte noget der bliver blandet sammen.

Er du fyldt 65/67 år, får du et nedslag i den beregnede ejendomsværdiskat.
Det er Skat der er myndighed for opkrævning af ejendomsværdiskat, så din henvendelse skal ske til Skat f.eks. via telefon nr. 7222 1818. Du kan se mere på Skats hjemmeside.

Skat.dk (nyt vindue) 

Ejendommen vurderes af Vurderingsmyndigheden hos Skat. 
Vurderingen udsendes fra Skat sammen med din årsopgørelse i foråret. Her fremgår der en klagevejledning. 

De ejendomsvurderinger der fremgår af ejendomsskattebilletten, er ikke en ny vurdering, og kan derfor ikke påklages. Bemærk årstallet for vurderingen.
Du kan læse mere om ejendomsvurderingen og dine klagemuligheder på Skats hjemmeside eller på telefon 7222 2826.

Skat.dk (nyt vindue)

Nej, kommunen afmelder ikke din Betalingsservice.

Du er velkommen til at kontakte Borgerservice for information vedr. betaling af de resterende rater.

Nej, det er ikke muligt for kommunen, at opdele ejendomsskatterne, da de opkræves for hele ejendommen. Dvs. at samtlige ejere hæfter for ejendomsskatterne.

Hvis ejerne ikke kan blive enige om betalingen, kan det anbefales at søge juridisk bistand.

 

Ved ejerskifte bør sælger overdrage ejendomsskattebilletten samt eventuelle girokort til den, der laver refusionsopgørelsen.

Hvis ejerskiftet sker tæt på en rate, der er forfalden til betaling, vil det være en god ide, at sælger afmelder Betalingsservice.

Hvidovre Kommune laver ikke refusionsopgørelser eller flytteafregninger ved ejerskifte. Normalt er det købers advokat, der laver den.

Ejerskiftet registreres først i kommunens ejendomssystemer, når ejerskiftet er tinglyst for ejendommen. Dog tidligst 10 dage før overtagelsesdato.

 

Hvis du ønsker at få oplyst taksterne for de enkelte ordninger, kan du kontakte os. 

 
 

Borgerservice

Borgerservice
Hvidovrevej 278
2650 Hvidovre

Send sikker mail til Borgerservice

Kontaktcentret: 3639 3639

Send sikker mail, hvis din besked indeholder personlige eller følsomme oplysninger.

Har du brug for hjælp til at sende en sikker mail via MitID, er du velkommen til at kontakte Borgerservice. Vi hjælper gerne. Se kontaktoplysninger og generelle åbningstider nederst på siden.