Landsskatteretten slog i efteråret 2020 fast, at kommuner og kommunalt ejede forsyningsselskaber ikke skal lægge moms på regningen for afhentning af affald. Skattestyrelsens vejledning om praksisændring er endnu ikke modtaget.
Så vi afventer i øjeblikket retningslinjer om, hvad afgørelse reelt kommer til at betyde for grundejerne i Hvidovre.
Det forventes, at den nye praksis medfører, at der ikke må opkræves moms på affaldsgebyrer, ligesom Hvidovre Kommune ikke må fratrække moms på udgifter til leverandører på affaldsområdet, fx på affaldsbeholdere. Derfor vil den enkelte borgers momsbesparelse blive reduceret i en eller anden grad, som vi ikke kender.
Indtil vi ved præcis, hvad det kommer til at betyde for grundejerne i Hvidovre Kommune, bliver der fortsat opkrævet moms for afhentning af affald. Det beløb, der evt. bliver opkrævet for meget, vil blive efterreguleret, så du som borger får for meget indbetalt moms tilbage.
Hvis du har spørgsmål til ovenstående kan du kontakte TOE@hvidovre.dk
For at vi kan sikre, at skraldemanden kan tømme din affaldsbeholdere, er der nogle regler, du skal overholde.
Vælg den løsning der passer dig bedst, så dit affald bliver hentet.
Du kan vælge at gøre én af flg.:
Skellet er linjen mellem din grund og fortovet. Beholderne skal altid stå på din grund, ikke på fortovet.
Tilmeld dig vores beskedservice, og få besked, når dine beholdere bliver tømt. Dette kan gøres enten her hjemmeside eller ved at bruge vores app Affaldsportalen, som du finder på Google Play eller i App Store.
Du kan vælge mellem to mulige skelløsninger, hvis du vil have dine beholdere stående fremme i skel:
Her er et par krav, som du skal være opmærksom på:
Husk, at din haveaffaldsbeholder altid skal køres ud til skel på tømmedagen
Du kan sætte dine beholdere langs skel på din grund. Skellet er mellem din grund og fortovskanten - og beholderne skal stå på din grund.
Klima-, Miljø- og Teknikudvalget i Hvidovre Kommune har den 14. marts 2022 godkendt et nyt regulativ for husholdningsaffald.
Læs regulativ for husholdningsaffald 2022 (pdf) (Nyt vindue)
Alle ejere af ejendomme, der indeholder beboelse, skal betale affaldsgebyrer. Betalingen foregår via ejendomsskattebilletten. På ejendomsskattebilletten kan du se, hvilke ordninger du betaler til. Det er dit ansvar at kontrollere, at oplysningerne på ejendomsskattebilletten er korrekte. Vær især opmærksom på tilmeldingerne, hvis du har overtaget en ejendom.
Følgende gebyrer er obligatoriske:
Hvis du ønsker det, kan du tilmelde din ejendom til haveaffaldsordningen.
Hvidovre Kommunes gebyrer på renovationsområdet 2022 (nyt vindue)
Hvidovre Kommunes gebyrer på renovationsområdet 2023, inklusiv moms (nyt vindue)
Gebyrer for affaldsordninger opkræves via ejendomsskattebilletten to gange årligt, for at dække kommunes udgifter til ordningerne, herunder udgifter til administration, planlægning, håndtering og behandling af affald.
Gebyrerne for husholdningerne er obligatoriske for de fleste af ordningerne, og kun enkelte ordninger er frivillige, eksempelvis haveordningen.
Kommunen skal opkræve gebyrer, der dækker kommunens omkostninger ved de affaldsordninger, som kommunen har etableret for husholdninger. Opkrævningen dækker også kommunens generelle administrationsomkostninger.
De kommunale affaldsgebyrer opkræves hos den, der har tinglyst adkomst på ejendommen. Gebyrerne har samme fortrinsret i ejendommen som offentlige skatter og afgifter.
Hvis du vil vide mere:
Energistyrelsens informationer om gebyrer på affaldsområdet (ny side)