Haveaffald fra haveboliger

Luk alle
Åbn alle

Haveaffaldsordningen for haveboliger er beregnet til haveboliger, dvs. villaer, rækkehuse, kolonihaver mv.

Indsamlingsordningen for haveaffald er frivillig. Til- og afmelding kan ske til Affald og Genbrug senest 1. november henholdsvis 1. maj med virkning fra 1. januar henholdsvis 1. juli.

Hvis du ikke ønsker at ændre i din nuværende tilmelding, skal du ikke foretage dig noget.

Vi afhenter haveaffald fra haveboliger hver 14. dag i ugerne 10-49.

Se hvornår du får hentet haveaffald via selvbetjeningsløsningen "Affaldskalender og affaldsordninger på min adresse" under "Find det hurtigt" ovenfor.

Haveaffaldet skal stå klar i skel ved fortovet, senest kl. 6.00 på afhentningsdagen.

Du kan aflevere haveaffald på følgende måder:

  • I papirsække a 110 liter (må max. veje 11 kg med indhold).
  • I en to-hjulet plastbeholder på 140 liter med bøjlehåndtag af mærket Plastic Omnium eller Kliko (må max. veje 50 kg med indhold).
  • I en to-hjulet plastbeholder på 240 liter med bøjlehåndtag af mærket Kliko (må max. veje 50 kg med indhold).
  • I grenbundter. Bundterne må højst være 1 meter lange og højst 50 cm i diameter og må max. veje 11 kg. Bundterne skal være bundet med komposterbar snor (fx bomuldssnor).


Beholdere købes gennem Hvidovre Kommune.

Til brug i haveaffaldsordningen kan du købe to-hjulede plastbeholdere på hhv. 140 liter og 240 liter med bøjlehåndtag.

Priser i 2021 inkl. moms og levering på din adresse i Hvidovre:

140 liter haveaffaldsbeholder: 970,00 kr.

240 liter haveaffaldsbeholder: 1.080,00 kr.

Hvis du ønsker at købe en haveaffaldsbeholder skal du kontakte Affald og Genbrug. Se kontaktoplysningerne til højre på siden. Beholderen bliver herefter leveret på din adresse inden for ca. 2 uger.

Levetiden på beholderen varierer alt efter hvor meget den bliver brugt (antal tømninger, vægt af indhold, placering i forhold til sollys mv.). Hvidovre Kommune garanterer, at haveaffaldsbeholdere købt gennem Hvidovre Kommune holder i minimum 5 år. Går beholderen i stykker efter 5 år, erstattes den ikke.

Hvidovre Kommune sælger ikke sække til haveaffald. Papirsække til haveaffald kan købes i fx dagligvarebutikker og byggemarkeder.

Hvis du har indsamlet vådt haveaffald, eller hvis det har regnet kraftigt, kan papirsækken gå i stykker, og så tager renovatøren ikke haveaffaldet med.

I frostvejr kan der sidde frossent haveaffald fast i bunden af beholderen efter tømning.

Kommer du vådt haveaffald i beholderen i frostvejr, kan beholderen revne, når haveaffaldet fryser.

I 2022 kan du efter bestilling få flishugget grene/stammer d. 23. februar, d. 2. maj, d. 19. september og d. 22. november. Hvis der kommer mange bestillinger, vil de efterfølgende dage også blive taget i brug efter behov.

De grene og stammer, du vil have flishugget, skal ligge ude foran din ejendoms skel. Grene og stammer, som ligger inde på din ejendom, vil ikke blive flishugget.

Sørg også for, at der ikke holder parkerede biler i vejen.

Vi lægger den færdige træflis på fortovet. Du skal flytte træflisen ind på din ejendom samme dag.


Vi flishugger:

  • Stammer og grene mellem 3-15 cm i diameter og 1-3 meter lange.
  • Stammer og grene uden store sidegrene og uden rødder

Vi flishugger IKKE:

  • Grene fra nåletræer
  • Buske og mindre grene
  • Rådne og indtørrede/smuldrende grene
  • Sammenfiltrede grene

Du skal forudbestille flishugning hos Vej- og Parkafdelingen:

  • Flishugning onsdag d. 23/2 skal være bestilt senest mandag d. 21/2.
  • Flishugning mandag d. 2/5 skal være bestilt senest torsdag d. 28/4.
  • Flishugning mandag d. 19/9 skal være bestilt senest torsdag d. 15/9.
  • Flishugning tirsdag d. 22/11 skal være bestilt senest fredag d. 18/11.


For at udnytte ressourcerne bedst muligt, bliver ruterne løbende fyldt op, som bestillingerne kommer ind, så du kan kun vælge den/de datoer, der er tilgængelige på bestillingssiden i selvbetjeningsløsningen, når du foretager din bestilling. På den tilmeldte dato vil der blive flishugget på din adresse mellem kl. 7.00 og kl. 15.30.

Du kan efter forudbestilling få afhentet trærødder, stammer og stød. Trærødder, stammer og stød hører ikke under haveaffaldsordningen men hører under storskraldsordningen. Læs mere om afhentning af trærødder, stammer og stød under storskraldsordningen:

Du kan låne en kompostbeholder til hjemmekompostering af det grønne køkken- og haveaffald. Kompostbeholderen er 92 cm høj, og diameter det bredeste sted er 80 cm. Beholderens volumen er 310 L.

Kontakt Affald og Genbrug, hvis du ønsker at bestille en kompostbeholder. Se kontaktoplysningerne til højre på siden. Der er op til 5 ugers leveringstid.

På genbrugspladserne kan du én gang årligt afhente kompostorm til din kompostbeholder.