Vi bruger cookies til statistik som en del af vores arbejde for at lave en god hjemmeside. Hvis du ikke siger "nej tak til cookies", antager vi, at du accepterer vores cookie politik. "Se vores cookiepolitik.".

Accepter cookies

 

Aftale om Hovedstadens Letbane på plads

11 borgmestre underskrev mandag den endelige aftale om Hovedstadens Letbane, der vil køre fra Ishøj til Lundtofte, når den er færdigbygget.
27. februar 2018
Mandag formiddag blev aftalen for Hovedstadens Letbane endeligt vedtaget. Det skete, da de 11 borgmestre fra de 11 deltagende kommuner - herunder Hvidovres borgmester Helle Adelborg - og formanden for Region Hovedstaden under overværelse af transportminister Ole Birk Olesen (LA), satte den endelige underskrift og godkendte, at byggeriet af Hovedstadens Letbane nu kan gå i gang. 
Letbanen vil i første omgang gå igennem otte af de 11 kommuner, og den vil køre fra Ishøj og til Lundtofte.

Fakta om Hovedstadens Letbane
Hovedstadens Letbane bygges i samarbejde mellem 11 ejerkommuner: Lyngby-Taarbæk, Gladsaxe, Herlev, Rødovre, Glostrup, Vallensbæk, Albertslund, Brøndby, Hvidovre, Høje Taastrup og Ishøj, Region Hovedstaden, Region Hovedstaden. Staten betaler 40 procent, Region Hovedstaden 26 procent og kommunerne 34 procent af anlægsudgifterne. De 11 kommuner og Region Hovedstaden står for alle udgifter til drift og vedligeholdelse af letbanen. 
Hovedstadens Letbanen bliver 28 km lang og får 29 stationer, som blandt andet skaber bedre forbindelse til de store erhvervsuddannelser i Glostrup, Albertslund og Ishøj, DTU i Lyngby samt Herlev og Glostrup Hospitaler. 
Letbanen binder fem S-togslinjer og regionaltogstrafikken sammen og skaber derved et sammenhængende kollektivt trafiksystem på tværs af hovedstaden.
Hovedstadens Letbane får afgang cirka hvert femte minut i myldretiden, og forventes af få 13-14 mio. passagerer om året, hvilket er væsentligt flere end Kystbanen. 
De tre danske entreprenører Aarsleff, CG Jensen og M.J. Eriksson er udpeget til at bygge letbanen.
Transportsystem (tog og jernbaneinfrastruktur) leveres af Siemens og Aarsleff Rail.
Drift og vedligehold af letbanen skal varetages af Metro Service A/S.