Vi bruger cookies til statistik som en del af vores arbejde for at lave en god hjemmeside. Hvis du ikke siger "nej tak til cookies", antager vi, at du accepterer vores cookie politik. "Se vores cookiepolitik.".

Accepter cookies

 

Passer du på dine personlige oplysninger?

22. januar 2016

Når kommunen sender breve og e-mails til borgere, der ikke er fritaget for Digital Post, ender de fleste af dem i din e-boks eller digitale postkasse på borger.dk. På den måde er beskederne sikret mod, at andre kan læse dem.

Men for at sikre dig mod misbrug af fx cpr-nummer og andre personlige oplysninger, skal du også selv tænke over, hvordan du sender e-mails.

Når du sender en almindelig e-mail fx fra Gmail, Hotmail eller lignende, svarer det til at sende et åbent postkort med posten. Alle kan i princippet læse med.

Hvilke oplysninger skal du passe på?

Det er vigtigt, at du ikke bruger din almindelige mail til at sende beskeder om personfølsomme oplysninger. Det gælder både, når du skriver til kommunen, til lægen, skolen, daginstitutionen, banken osv.

 Personfølsomme oplysninger kan fx være:

• adresse

• fødselsdato

• din racemæssige eller etniske baggrund

• helbredsoplysninger

• din politiske, religiøse eller filosofiske overbevisning

• oplysninger om seksuelle forhold

• strafbare forhold

• væsentlige sociale problemer

 

Hvordan sender jeg en sikker mail?

Du kan sende en sikker mail til alle offentlige myndigheder fra din digitale postkasse på e-boks eller borger.dk. Du logger på med dit NemID nøjagtigt som på din netbank, og sender din mail til Hvidovre Kommune eller en anden offentlig myndighed.

Har du brug for hjælp til at sende en sikker mail til kommunen, kan du ringe til Kontaktcentret på telefon 36 39 36 39, så vil de guide dig igennem forløbet. Husk blot at have dit NemID klar, når du ringer op.