Lokale fødevarevirksomheder indtager Fremtidens Madscene i Hvidovre

Der bliver netværket på kryds og tværs, når 13 fødevarevirksomheder sætter hinanden stævne i en række fødevareworkshops i Hvidovre. Her mødes både de internationale virksomheder og de nye iværksættere.
7. december 2018
Der ligger mange fødevarevirksomheder i Hvidovre. Der bliver lavet så forskellige ting som lakrids, flycatering, chokolade, juice, øl og fitnessvenligt mad for bare at nævne nogle af de fødevarer, som virksomheder i Hvidovre producerer.
11 fødevarevirksomheder fra Hvidovre (og et par enkelte fra nabokommunerne) vil de kommende måneder lade sig inspirere af fremtidens tendenser indenfor fødevareområdet og samtidig få nye værktøjer indenfor produktinnovation, bæredygtighed, madspild, økologi, brand og emballage, som de kan bruge i deres virksomheder. Alt det får de workshop-forløbet Fremtidens Madscene, som Hvidovre Kommune og FOOD har inviteret dem med i. FOOD er en non-profit organisation, der arbejder for at gøre danskerne og omverdenen opmærksomme på den store udvikling, der sker på madfronten i Danmark og Norden.

Virksomhederne mødes i fødevareworkshoppen seks gange i alt og er allerede halvvejs. Formålet er at give virksomhederne nye kompetencer og viden.
”Vi ser en klar stigning i virksomheder inden for fødevarebranchen, som flytter til Hvidovre. Enten fordi virksomhederne ser muligheder i forhold til logistik og infrastruktur – mange er glade for nærheden til både byen og lufthavnen. Eller fordi virksomheden vokser, og man har brug for større lokaler til produktion og derfor er nødt til at flytte ud af byen. Vi vil gerne give vores virksomheder mulighed for at danne og styrke et lokalt netværk og samtidig være med til at give dem en ny viden og inspiration,” fastslår borgmester Helle Adelborg.

Fra Bon Appetit Group, som er en af de store fødevarevirksomheder i Hvidovre Kommune, ser medejer Dorte Rosenkrantz-Kavsman frem til at mødes med de andre fødevarevirksomheder i Hvidovre.

”Det er et rigtig spændende initiativ, og det er dejligt at møde andre producenter, som er eller har været i samme situation som en selv. Jeg oplever, at der er et godt samspil mellem os virksomheder i Fremtidens Madscene. For uanset om det er en stor eller lille virksomhed, ligger der en idé bag virksomheden, som er spændende og som vi kan lade os inspirere af,” siger Dorte Rosenkrantz-Kavsman.

Anders Malbek er helt ny iværksætter og har investeret i en foodtruck, hvorfra han tilbyder mad inspireret fra de amerikanske byer Louisiana og New Orleans. Han håber at kunne få en masse ny viden om det at drive en fødevarevirksomhed ved at være med i Fremtidens Madscene.

”Alle virksomhederne er fra samme branche, men vi kommer fra hver vores gren, og det er utroligt inspirerende. Jeg tror, at vi i løbet af vores seks workshops kan lære rigtigt meget af hinanden, og så skader det jo ikke at blive udfordret lidt af andre, der måske ser tingene fra en lidt anden vinkel end en selv. Min food truck-virksomhed er helt ny, der er kun mig til af lave alt, hvad der skal laves, og det kan til tider godt være temmelig meget op ad bakke. Derfor håber jeg, at jeg kan bruge Fremtidens Madscene til også at få luftet mange af de idéer, tanker og udfordringer, der dagligt fylder rigtigt meget,” siger Anders Malbek som har virksomheden Big Easy.

Fremtidens Madscene er økonomisk støttet af EU’s Socialfond, Region Hovedstaden og Vækstforum Hovedstaden.