Regnvandsuge i Risbjerg kickstarter skybrudsprojekt

Tre spændende arrangementer i slutningen af august med fokus på regnvand er første del af projektet Risbjerg mod Skybrud. I september inviteres borgerne med i en workshop, der sætter fokus på håndtering af skybrudsvandet i området.
7. august 2018
Selvom vejrudsigten indtil videre ikke spår nævneværdig regn foreløbig over Hvidovre, så inviterer Hvidovre Kommune i samarbejde med HOFOR, grundejerforeninger, boligselskaber og Risbjergskolen til regnvandsuge i Risbjergkvarteret i uge 34.

I regnvandsugen inviteres beboerne i området samt andre interesserede til at komme og deltage i tre arrangementer, der alle sætter fokus på regnvandet i kvarteret – både i et historisk lys men temaet vil i høj grad også handle om, hvordan vi i fremtiden sikrer os mod skybrudsskader. Alt sammen skal være med til at engagere borgere til at melde sig til en workshop i slutningen af september, hvor der skal laves en plan for, hvordan skybrud skal håndteres i fremtiden i den sydlige del af Risbjergkvarteret.

”Vi gentager succesen fra gummistøvleturen i Strandøre sidste år med at invitere borgerne med i løsningen af fremtidens klimaudfordring. Denne gang har vi tre spændende arrangementer i regnvandsugen, og her håber vi at kunne få engageret nogle borgere, som vil deltage i en workshop i slutningen af september, hvor vi i fællesskab får lagt en plan for, hvordan vi griber skybrud an i fremtiden. Vi ved af erfaring fra vores klimasikringsprojekt i Strandøre, at vi har masser af engagerede borgere, som rigtig gerne vil bidrage med deres erfaring og viden. Så det håber vi også, at vi kan få glæde af denne gang,” siger borgmester Helle Adelborg.

Tirsdag 21. august kan man komme med på en historisk byvandring med Anja Olsen, der er museumschef på Forstadsmuseet. Her er der en god mulighed for at høre mere om Risbjergkvarterets historie og høre lidt om vand og kloakker i kvarteret set i et historisk lys. Mødestedet er ved plænen sydøst for Risbjerggård klokken 14.30, og turen tager halvanden time.

To dage efter vil vand- og vejekspert Søren Gabriel fra Orbicon være guide på en 4 kilometer lang rundtur i kvarteret. Det foregår torsdag 23. august klokken 19. Her bliver der kigget på steder, hvor regnvand kan skabe problemer og der vil blive drøftet mulighederne for at løse dem. Mødestedet er ved indgangen til Risbjergskolen klokken 19. Også denne tur varer halvanden time.

Søndag 26. august er der åben have på Stenstykkevej 34 fra klokken 10 til 12. Her vil grundejeren Søren Espersen vise sin spændende have frem. I haven er det rislende vand med til at skabe liv og atmosfære. Man kan selv få ideer til at udnytte vandet i sin egen have, så man kan være med til at sikre kvarteret imod oversvømmelser. Denne formiddag vil HOFOR også vise en særlig skybrudsventil frem, som de tilbyder til beboerne i kvarteret.

Alle er velkomne til de tre arrangementer, og tilmelding er ikke nødvendig, man møder bare op. Hvidovre Kommune tager situationsbilleder fra arrangementerne til omtale på bl.a. hvidovre.dk og lokalpressen. Ønsker man ikke at blive fotograferet kan man kontakte Tine Bertramsen på 53 73 12 04.