Vi bruger cookies til statistik som en del af vores arbejde for at lave en god hjemmeside. Hvis du ikke siger "nej tak til cookies", antager vi, at du accepterer vores cookie politik. "Se vores cookiepolitik.".

Accepter cookies

 

Nye tiltag har allerede fået byggesagsbehandlingen ned


Øget fokus på at få nedbragt antallet af byggesager har allerede givet gevinst, men der er stadig stor opmærksomhed på at gøre byggesagsbehandlingen i Hvidovre Kommune mere smidig
5. marts 2018
Ventetiden på at få behandlet en byggeansøgning i Hvidovre Kommune har igennem længere tid været lang. I oktober 2017 var der registreret 2.964 igangværende byggesager, men efter Kommunalbestyrelsen i efteråret 2017 besluttede at tilføre ekstra ressourcer til byggesagsområdet, er sagspuklen blevet reduceret til 2384 byggesager. Dermed er der i perioden oktober til december blevet afsluttet 580 byggesager. Pr 1. januar var der 1007 sager, der ikke var truffet afgørelse i endnu, mens der var 1377 sager, hvor Hvidovre Kommunes byggesagsbehandlere har givet byggetilladelse, men hvor sagen endnu ikke er afsluttet af bygherren.

Hvidovre Kommune er i gang med at rekruttere nye byggesagsbehandlere for at få antallet af ubehandlede byggesager endnu længere ned, men det har vist sig svært at rekruttere nye medarbejdere til området.
”Der er godt gang i byggeriet overalt i Danmark, så der er mangel på medarbejdere, der kan behandle byggeansøgninger. Vi har forsøgt os med at hive eksterne konsulenter ind udefra til at hjælpe os, men det har heller ikke været nemt. Vi har internt i Center for Plan og Miljø kunnet trække på medarbejdere fra andre områder til at gennemgå og lukke gamle byggesager fra før 2010, men vi afventer stadig behandling af de sagstyper, som kræver byggesagsfaglig indsigt. Sideløbende har vi fortsat rekrutteringen af nye folk og håber, at vi snart kan ansætte et par nye medarbejdere,” siger Anja Whittard Dalberg, der er chef for Center for Plan og Miljø i Hvidovre Kommune.

Samtidig er der også blevet ansat to studentermedhjælpere, som kan lette noget af arbejdsbyrden for de nuværende byggesagsbehandlere.
Desuden er der indført nye telefontider i byggesagsafdelingen, så der onsdag nu er lukket for telefonhenvendelser og man bliver sendt i et køsystem, når man ringer ind. Til gengæld kan man bestille en tid til et personligt møde med en byggesagsbehandler. Alt dette er med til at give mere ro til sagsbehandlingen, da medarbejderne ved, hvornår borgerne kan henvende sig.

Fra den 1. januar 2018 er Hvidovre Kommune tilmeldt KL’s tilfredshedsmåling, hvor der måles på borgernes tilfredshed med byggesagsbehandlingen.
”De ting, vi har sat i værk, har vist, at vi langsomt men sikkert kan få reduceret antallet af byggesagsansøgninger. Vi har fuld fokus på det her område og vil sikre, at man som borger eller virksomhed i Hvidovre ikke skal vente alt for længe på at få behandlet sin ansøgning om at kunne bygge,” siger Anja Whittard Dalberg, der er chef for Center for Plan og Miljø. 
Foruden de allerede nævnte tiltag er der i byggesagsteamet indført byggemøder to gange om ugen, hvor sager visiteres og så mange som muligt nye sager straksbehandles. Samtidig er sekretariatet for hegnssyn flyttet fra Byggesagsteamet og til Center for Politik og Ledelse i Hvidovre Kommune.