Unge og deres forældre skal se på fremtidens jobs

Virksomhedsmessen Mød en virksomhed skal være med til at gøre Hvidovres unge bevidste om, hvilke uddannelses- og jobmuligheder der er i fremtiden.
30. oktober 2017

Der er mange spændende uddannelses- og jobmuligheder i Danmark. Og heldigvis for det. Men som elev i 8. 9. eller 10. klasse kan det være svært at vælge, hvilken vej man skal gå. Er det gymnasiet, der trækker, eller bør man måske overveje en erhvervsuddannelse?
For at hjælpe de unge med at vælge inviterer Hvidovre Kommune elever samt deres forældre til Mød en virksomhed i Medborgersalen onsdag 8. november klokken 15.30-17.30.

Her kan man møde lærlinge og medarbejdere fra mange spændende virksomheder og arbejdspladser. Man kan blive klogere på, hvad en veterinærsygeplejerske laver, og hvor lang tid det egentlig tager at blive kranfører. Drømmer man om et job på et hospital, stiller Hvidovre Hospital op med flere forskellige medarbejdere. Københavns Vestegns Politi deltager også og fortæller mere om, hvordan uddannelsen og jobbet som politibetjent egentlig er.
I alt står mere end 23 virksomheder parate med lærlinge og elever samt medarbejdere, og der er noget for enhver smag. Fælles for alle deltagerne er, at de brænder for at fortælle Hvidovres ældste folkeskoleelever og deres forældre om netop deres job og branche.

Det er tredje gang, at Mød en virksomhed finder steder, og erfaringerne viser, at både elever, forældre og virksomheder får meget ud af at møde hinanden.
”Vi vil rigtig gerne hjælpe vores unge med at få et bedre overblik over, hvilke muligheder de har, når de er færdige med folkeskolen. Derfor har vi samlet en række spændende virksomheder, som også selv er på udkig efter fremtidens medarbejdere. Det er rigtig godt at opleve, at så mange lokale virksomheder bakker op om Mød en virksomhed. Det er endnu et bevis på, at vi her i Hvidovre Kommune har et godt samarbejde med erhvervslivet. Jeg glæder mig derfor meget til dagen og til at møde både elever, forældre og virksomheder,” siger Helle Adelborg, borgmester i Hvidovre.

Anlægsgartnervirksomheden Grøn Entreprise er en af de virksomheder, som er med til Mød en virksomhed for tredje gang.
”Vi glæder os til igen at deltage i Mød en virksomhed, som vi synes er et rigtigt stærkt initiativ, som Hvidovre Kommune har taget. For os handler det om, at vi skal ud at vise vores fag frem. Vi skal fortælle de unge, hvad det vil sige at være håndværker. Det er ikke alle unge, som ved det, så vi tager et par af vores elever med, som er klar til at fortælle om, hvordan det er at være i lære som anlægsgartner. Vores elever er nogle gode rollemodeller, og det er vigtigt, at folkeskoleeleverne kan møde nogle unge og høre om, hvordan det er at være i lære,” siger Uno Apold, der er indehaver af Grøn Entreprise.
16-årige Frederik Jensen har siden august været i lære hos Grøn Entreprise, og de to parter mødtes faktisk hinanden ved sidste års Mød en virksomhed.

”Inden jeg kom til Mød en virksomhed sidste år, vidste jeg ikke så meget om, hvad en anlægsgartner laver. Men så opdagede jeg Grøn Entreprises stand og kom i snak med dem. De tilbød mig at komme i erhvervspraktik. Det gjorde jeg så, og det var rigtig sjovt. På den sidste dag i praktikugen kom Uno og spurgte, om jeg var interesseret i at få en elevplads. Og det var jeg, så der startede jeg efter sommerferien. Jeg har været rigtig glad for det, og jeg synes, det er virkeligt sjovt. Duften af nyslået græs kan jeg godt lide, og så får jeg masser frisk luft på en arbejdsdag. Det er også fedt, at hver dag byder på noget nyt,” fortæller Frederik Jensen, der glæder sig til i år at møde nysgerrige folkeskoleelever på Mød en virksomhed.

Mød en virksomhed kræver ingen tilmelding og er henvendt til elever i Hvidovres 8.-10. klasser og deres forældre. Man kan blot møde op i Medborgersalen onsdag 8. november mellem klokken 15.30 og 17.30.