Medborgersalen skal have nyt navn

Fra den 26. september til den 28. oktober kan alle borgere i Hvidovre komme med forslag
15. september 2017
Både Hvidovre Musikråd og Hvidovre Kulturråd har i mange år ønsket sig, at Medborgersalen på Hvidovrevej 280 fik et nyt og mere tidssvarende navn, og nu går ønsket måske snart i opfyldelse.
Kultur- og Fritidsudvalget har nemlig på opfordring fra de to råd besluttet, at der skal udskrives en konkurrence blandt Hvidovres borgere om at finde et nyt godt navn til salen, der årligt rummer adskillige koncerter, teaterforestillinger, filmforevisninger, foredrag og andre arrangementer.
Næstformand i Hvidovre Musikråd, Erling Stryhn, er en af initiativtagerne til forslaget om at ændre Medborgersalens navn. Han mener, at en navneændring vil have stor betydning for salens image og muligheden for at trække gode bands og arrangementer til Hvidovre, og han glæder sig meget over Kultur- og Fritidsudvalgets beslutning:
- Jeg har været medlem af Hvidovre Musikråd i over 11 år, og allerede i mit første år begyndte jeg at tænke på, at det ville være en fordel at ændre navnet, siger han. – Vi oplever jævnligt, at der er kunstnere og optrædende, som på forhånd har en negativ indstilling til spillestedet pga. dets meget lokale navn, og det kan være svært at overbevise dem om, at vi har en top professionel sal med det mest moderne udstyr. Jeg tror på, at vi med et nyt og tidssvarende navn fremadrettet kan være med til at sætte kulturen i Hvidovre på landkortet.
Fra den 26. september til og med den 28. oktober kan alle borgere i Hvidovre komme med navne-forslag – enten på mail eller i en boks, som bliver stillet op på Hovedbiblioteket. Mere information om dette kommer her i avisen og på kommunens hjemmeside i næste uge.
Erling Stryhn fra Musikrådet føler sig overbevist om, at der vil komme mange gode forslag fra borgerne:
- Jeg er sikker på, at vi sammen med borgerne i Hvidovre kan finde et navn, der favner bredt over kulturlivet, som foregår i vores sal, siger han.
Et bedømmelsesudvalg bestående af Kulturrådet, Musikrådet, Ældresagen, Hvidovre Teaterforening og formand for Kultur- og Fritidsudvalget Niels Ulsing vil ud af de indkomne forslag indstille fem til Kultur- og Fritidsudvalget, som derefter vil beslutte, hvad Medborgersalen fremover skal hedde.

Det nye navn vil blive offentliggjort ved juletræstændingen ved rådhuset søndag den 3. december, og her vil der også blive trukket lod om kulturelle præmier blandt alle de indkomne navneforslag, ligesom der er en særlig belønning til den eller de borgere, der er kommet med det navn, som bliver vedtaget.