SFO’en Langhøj skal idrætscertificeres

Medarbejderne i Langhøjskolens SFO er i gang med at blive uddannet i, hvordan de kan bruge idræt mere aktivt i hverdagen med børnene.
14. juni 2017
Børnene i Langhøjskolens SFO kan se frem til masser af idræt, leg og bevægelse i fremtiden.
SFO’en har netop indledt et forløb, der skal give dem en idrætscertificering. Det er Danmarks Idrætsforbund og VIA University College, der står for certificeringen, og de er allerede i gang med at uddanne medarbejderne fra SFO Langhøj.

”Det handler om at give hverdagspædagogikken et løft og få inspiration til nye aktiviteter, man kan lave med børnene. Det kan fx være en fangeleg, hvor der i stedet for en fanger er to fanger. Vi lærer igennem certificeringen at rumme de børn, som måske normalt ikke er så glade for idræt. Så får vi nogle redskaber, så vi kan gøre idræt til en leg og få flere til at føle sig godt tilpas med det,” forklarer Peter Büchner Hede, der er leder for SFO’en på Langhøjskolen.

Idræt fylder i forvejen meget i SFO Langhøj og på Langhøjskolen. Skolen har blandt andet markeret sig ved at have udviklet Pulsprojektet, hvor elever kickstarter skoledagen med træning hver eneste morgen og den efterfølgende undervisning er bygget på princippet om bevægelse.

”Med en idrætscertificering vil vi også i højere grad end tidligere kunne række ud efter de lokale idrætsforeninger og invitere dem til at komme og lave aktiviteter med børnene. Det er jo en del af Åben Skole, som er en af intentionerne i Folkeskolereformen. Børnene skal se idræt, leg og bevægelse som en naturlig del af det at gå i skole og sfo,” siger Peter Büchner Hede, der sammen med medarbejderne allerede har været på den første ud af tre uddannelsesdage med undervisere fra VIA University College.

SFO Langhøj er den første SFO i Hvidovre, som er i gang med en idrætscertificering igennem DIF og VIA. Mens der allerede er flere daginstitutioner, som er blevet idrætscertificeret igennem Danske Idræts- og Gymnastikforeninger. Ideen om at skabe mere idræt og bevægelse i både institutioner og skoler har stor opbakning fra borgmester Helle Adelborg.
”Børn er generelt glade for idræt og bevægelse. Det er derfor rigtigt godt, at SFO Langhøj er i gang med at blive idrætscertificeret, så medarbejdere får flere redskaber til at bruge idrætten i hverdagen med børnene,” siger Helle Adelborg.