Centralt placeret sundhedshus på vej

Det gamle posthus på Rådhusgrunden bliver omdannet til et lyst og lækkert sundhedshus
25. april 2017
Der graves i øjeblikket dybt på Rådhus-grunden. Her er Øens Murerfirma gået i gang med at grave ud omkring det gamle posthus, så også en del af kælderetagen kommer til syne – og kan blive forsynet med et stort vinduesparti, der kaster lys ind i en ny sal, der bl.a. skal bruges til genoptræning.
Den store røde posthusbygning skal fra april næste år være omdrejningspunkt for kommunens genoptræningshold og for en række af de borgerrettede aktiviteter, der i dag er placeret i Sundhedscentret, 50 meter bag det nye sundhedshus.

- Det har været et stort politisk ønske at kunne samle de fleste af vores borgerrettede sundheds- og genoptræningstilbud i et sundhedshus midt i Hvidovre, siger borgmester Helle Adelborg:
 - Sundhedshuset bliver en naturlig del af vores nye bymidte, og det er her borgerne skal komme hen, når de har brug for rådgivning om sundhed og sygdom eller modtage genoptræning.

Som tidsplanen ser ud nu, kan Sundhedshuset tages i brug i april 2018. Det er de genoptræningsaktiviteter, der i dag ligger på plejecentrene Krogstenshave og Strandmarkshave, som bliver samlet centralt i Hvidovre på en adresse, der vil være nem at nå for de fleste borgere.
Udover genoptræningen skal Sundhedshuset rumme en række af de kommunale sundhedstilbud, der i dag er placeret i Sundhedscentret bag sundhedshuset. Det gælder bl.a. vejledning om sund mad, rygestopkurser og tilbud fra sygdomskoordinatorerne.

Ombygningen af det gamle posthus til et nyt sundhedshus er projekteret af Øens Murerfirma, og der er lagt vægt på at få skabt et hus med masser af lys og gode faciliteter til bl.a. træning, samtaler og behandling. Derfor forestår nu en omfattende ombygning, hvor alle døre og vinduer i bygningen bliver udskiftet, og der bliver etableret gennemgående ovenlys fra to specialdesignede lysskakter på taget.
 - Vi er godt i gang nu, og de første måneder er blevet brugt på at rydde indmaden. Nu er turen så kommet til gravearbejdet omkring Sundhedshuset, fortæller ejendomschef Anne Bodil Pallesen.

Den gamle posthusbygning rummer i alt cirka 3000 kvadratmeter. Der er indgang fra Hvidovrevej og fra foyeren bliver borgeren guidet videre til træningssale eller undervisningslokaler i kælder- eller stueetage. Husets 1. sal bliver primært indrettet til behandlingsrum, arbejdspladser og mødelokaler for de cirka 70 medarbejdere fra sundhedscenter og genoptræning, der vil have deres daglige gang i Hvidovre Sundhedshus.

Udearealerne bliver indrettet, så de kan bruges som et led i genoptræningen med bl.a. trapper, små bakker og en træningshave. Der bliver plantet endnu flere træer for at holde fast i det parkpræg som den del af rådhusgrunden i forvejen har. Orbicon er rådgivende ingeniør på projektet.