Kommunalbestyrelse ændrer på aftale om motionscenter

Hvidovre Motionscenter vil i fremtiden være åbent for pensionister, efterlønnere og genoptræning fra klokken 7 til 14 alle hverdage. Der vil i åbningstiden være to medarbejdere til at vejlede brugerne af centret.
7. marts 2017
Parterne bag budgetaftalen for 2017 har lyttet til den debat, der har været de seneste måneder om fremtiden for Hvidovre Motionscenter.
Derfor har parterne, der består af Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Konservative og løsgængerne Karl-Erik Høholt Jensen og Annette Møller Sjøbeck på kommunalbestyrelsesmødet 28. februar besluttet at ændre på den beslutning om motionscentret, som blev truffet i forbindelse med budgetaftalen, der blev indgået i oktober måned 2016.

Hvidovre Motionscenter vil holde åbent i hverdagene fra klokken 7 til 14. Her kan pensionister, efterlønnere og borgere, der skal genoptræne benytte centret. I den forbindelse bliver der ansat to medarbejdere på 35 timer ugentlig hver, som skal kunne hjælpe og vejlede centrets bruger. Ifølge budgetaftalen var det planen, at der kun skulle være en medarbejder ansat på 30 timer ugentligt, men med den nye ordning bliver bemandingen mere end fordoblet, og brugerne vil derfor have god mulighed for at kunne deltage i holdtræning og desuden få kyndig vejledning i, hvordan træningsmaskinerne bruges.

Efter klokken 14 er det fortsat planen, at motionscentret skal drives af en forening, og Kultur- og Fritidsafdelingen er stadig i dialog med det lokale foreningsliv for at finde ud af, hvordan denne del skal fungere.

Borgmester Helle Adelborg er godt tilfreds med, at der nu bliver fundet en løsning, som imødekommer en stor del af de faste brugere af motionscentret.
”Det har gjort indtryk, at vores ændring i Hvidovre Motionscenter har fremkaldt så store reaktioner. Derfor har vi i forligskredsen været indstillet på at finde en løsning, der betyder, at vores pensionister og efterlønnere samt borgere, der skal genoptræne, kan bruge motionscentret i løbet af de 35 timer om ugen, som centret fremover vil holde åbent og samtidig kan trække på ikke bare en men to medarbejderes kompetencer,” siger Helle Adelborg.

Taksterne for at bruge motionscentret for pensionister og efterlønnere bliver 180 kroner for klippekort til 8 gange samt enkeltbillet på 30 kroner, mens borgere der skal genoptrænes kan blive henvist igennem Sundhedscentret eller Genoptræningen.