Bredalsparken hyldes i ny udstilling

Bredalsparken er én af de 10 vigtigste murede boligbebyggelser fra 1940’erne og 1950’erne. Nu hyldes bebyggelsen i en ny udstilling, som Realdania, Landsbyggefonden og Grundejernes Investeringsfond står bag i samarbejde med Hvidovre Kommune, Hvidovre Hovedbibliotek, Forstadsmuseet og DAB.
6. oktober 2016

Bredalsparken i Hvidovre er arkitektur i særklasse. Det mener nogle af landets fremmeste eksperter på feltet. De har tidligere udpeget bebyggelsen som én af landets 10 vigtigste fra 1940’erne og 1950’erne – en unik periode, hvor Danmarks bedste arkitekter gik sammen med staten om at skabe gode boliger til den almindelige familie.
Denne bedrift fejres nu med en udstilling på Hvidovre Hovedbibliotek. Udstillingen, der har fået titlen ’Bredalsparken – Boliger til folket!’, giver mulighed for at dykke ned i beboeres og eksperters fortællinger om fællesskabet i den moderne forstad. Og samtidig bliver der sat spot på Bredalsparkens mesterligt udførte bygnings- og landskabsarkitektur.

- I kraft af både arkitektur, landskab og fælles faciliteter har Bredalsparken skabt gode rammer om gode liv i mere end et halvt århundrede. Bebyggelsen et godt eksempel på, hvordan man kan skabe gode, almene boliger, som alle kan få råd til. Og det er noget, vi kan lære af i dag. Vi er glade for at bakke op om denne udstilling, som sætter fokus på den moderne forstads kvaliteter, siger Poul Sverrild, museumschef på Forstadsmuseet.

Udstillingen har fernisering den 15. oktober fra kl. 13.00-15.00, og den kan opleves frem til den 30. oktober.

Mesterlig arkitektur til borgerne
Bredalsparken er en arkitektonisk rundtur i og et kulturhistorisk billede på datidens drøm om at skabe nye, sunde boligområder i forstaden væk fra den trange og forurenede by.

- De murede boligbebyggelser fra 1940’erne og 1950’erne udgør en vigtig del af arvesølvet i dansk arkitekturhistorie, og Bredalsparken hører til blandt de allerbedste. Det er derfor velfortjent, at bebyggelsen bliver fremhævet som eksempel på noget af den vigtigste arkitektur, som vi har her i Danmark,” siger Mogens A. Morgen, der er professor på Arkitektskolen Aarhus og formand for den dommerkomité, der tidligere har udpeget Bredalsparken til at være blandt periodens 10 vigtigste.
Bebyggelsen er udført med omhu, godt håndværk, i gode og holdbare materialer, og den er tegnet af arkitekten Svenn Eske Kristensen med Axel Andersen, Ingwer Ingwersen og Jørn Palle Schmidt som landskabsarkitekter.

Udstillingen ’Bredalsparken – boliger til folket!’ kan opleves på Hvidovre Hovedbibliotek fra den 15.-30. oktober. Gratis fernisering lørdag den 15. oktober fra kl. 13.00-15.00. Der vil være champagne, børnechampagne og kage og oplæg, og cirka kl. 14.15 byder Poul Sverrild på en rundvisning i Bredalsparken.

FAKTA

Udstillingen ’Bredalsparken – boliger til folket!’ er blevet til i samarbejde med Hvidovre Kommune, Hvidovre Hovedbibliotek, Forstadsmuseet, DAB samt kampagnen for 1940’erne og 1950’ernes murede boligbebyggelser.

Om Bredalsparken

Adresse: Arnold Nielsens Boulevard 87-177, 294, Berners Vænge 1-38, Gurrevej 1-207, Claus Petersens Alle 9-43, 16-18, Hvidovrevej 278-334, Neergårds Alle 1-7, Sognegårds Allé 70A.
Opført: 1949-1959
Arkitekt: Svenn Eske Kristensen
Antal boliger: 1359

Bredalsparken er udvalgt af nogle af landets førende eksperter inden for arkitektur og boligkultur som én af periodens 10 vigtigste boligbebyggelser. Forud for udvælgelsen lå et større kortlægningsarbejde, der bl.a. er udført af Center for Bygningsbevaring.

De 10 udvalgte bebyggelser er udvalgt af en dommerkomité bestående af nogle af feltets fremmeste eksperter:
Mogens A. Morgen, professor på Arkitektskolen Aarhus og formand for komitéen
Thomas Bo Jensen, lektor på Kunstakademiets Arkitektskole
Ellen Marie Braae, professor i Landskabsarkitektur og –urbanisme på Københavns Universitet
Rolf Andersson, byggechef i KAB og formand for bestyrelsen i Almennet
Dorte Mandrup, arkitekt, indehaver af Dorte Mandrup Arkitekter og medlem af Det Særlige Bygningssyn

Om kampagnen for 1940’erne og 1950’ernes murede boligbebyggelser
De murede etageboligbebyggelser fra 1940’erne og 1950’erne er arkitektur og landskabsarkitektur i særklasse og spiller en central rolle i opbygningen af velfærdssamfundet og den moderne forstad. Målet med kampagnen for 1940’erne og 1950’ernes murede boligbebyggelser er at være med til at fremtidssikre dette særlige stykke dansk bygningskultur.

Det er Realdania, Landsbyggefonden og Grundejernes Investeringsfond, der står bag kampagnen for 1940’erne og 1950’ernes murede boligbebyggelser sammen med Slots- og Kulturstyrelsen.

Læs mere på realdania.dk/renoveringsguide