Opfordring til Hvidovres teenagere: Tag dine forældre med til Mød en virksomhed

På virksomhedsmessen Mød en virksomhed 2. november kan Hvidovres ældste folkeskoleelever møde virksomheder, som har brug for arbejdskraft i fremtiden. Eleverne er velkomne til at tage deres forældre med på messen.
21. oktober 2016

Tiden efter folkeskolen kan for nogle unge virke en anelse uoverskuelig. For hvilken vej skal man gå, når man forlader skolegården for sidste gang. Skal man tage en gymnasial uddannelse, eller skal man vælge en erhvervsuddannelse? Og hvor kan man egentlig få arbejde bagefter?
I disse år kan især en erhvervsuddannelse vise sig som en god investering, idet der ifølge prognoser kommer til at mangle 32.000 faglærte på det danske arbejdsmarked om bare fire år.

For at hjælpe både de unge og deres forældre til at blive klogere på hvilke uddannelser, de kan vælge, inviterer Hvidovre Kommune og UU-center Syd til Mød en virksomhed onsdag 2. november i Medborgersalen på Hvidovrevej. Her kommer 17 virksomheder med lærlinge og medarbejdere, som er klar til at fortælle mere om uddannelser og jobmuligheder indenfor deres branche.

Der er alt lige fra lokale håndværksvirksomheder som Elsec, Elstrøm og Grøn Entreprise til store koncerner som Kemp & Lauritzen, Aarsleff og Falck. Samtidig vil en række offentlige arbejdspladser være repræsenteret på messen. Blandt andet Hvidovre Hospital, Københavns Vestegns Politi og Hvidovre Kommune. Man kan møde alt fra elektrikere, kranførere og anlægsgartnere over pædagoger og politibetjente til industriteknikere, bioanalytikere og mange flere.

"Vi har fået mange spændende virksomheder og arbejdspladser med, og det er vi rigtig glade for. Det viser, at der er stor interesse fra erhvervslivets side i at møde Hvidovres unge og være med til at tage et ansvar ved at udbyde lærepladser og ikke mindst fortælle om job- og karrieremuligheder. Jeg håber derfor, at rigtig mange unge og deres forældre vil kigge forbi arrangementet "Mød en virksomhed" og lade sig inspirere i forhold til fremtidens uddannelsesvalg," siger borgmester Helle Adelborg.

Mange af Hvidovres skoleelever fra udskolingen forventes at deltage i messen. En af dem er Jonathan Berg Rasmussen fra 8. R på Gungehusskolen. Han har allerede en klar idé om, at han vil vælge en erhvervsuddannelse efter folkeskolen.

"Jeg overvejer at uddanne mig til datatekniker, så først vil jeg tage en EUX. Jeg vil gerne have en erhvervsuddannelse, da det giver mange gode jobmuligheder, og da jeg heller ikke kan se mig selv på gymnasiet, er det det rigtige for mig," siger Jonathan Berg Rasmussen, der regner med at deltage i Mød en virksomhed sammen med sine forældre.

Kemp & Lauritzen deltager for andet år i træk på messen med fire lærlinge. Og den store installationsvirksomhed ser frem til endnu en gang at møde de unge og deres forældre.

"Det er vigtigt for os at fange de unges nysgerrighed tidligt, og at de samtidig har deres forældre med, ser vi som en stor fordel. Det er ikke nogen hemmelighed, at forældrene har stor indflydelse på, hvilken uddannelse de unge vælger. Det giver derfor en tryghed for forældrene, at de kan få en snak med os og høre, at der bliver passet godt på deres børn, når de bevæger sig ud i voksenlivet.
Vi kan samtidig fortælle om de muligheder, der er efter folkeskolen, blandt andet EUX-modellen, hvor man kombinerer en håndværksuddannelse med en gymnasial uddannelse," siger Pernille Bisgaard Rasmussen, der er HR-koordinator i Kemp & Lauritzen.

Mød en virksomhed kræver ingen tilmelding. Man kan blot møde op i Medborgersalen onsdag 2. november mellem klokken 16 og 18. De unge deltagere på messen har mulighed for at vinde en Ipad. Borgmesteren udtrækker vinderen når messen slutter kl.18.

Fakta om Mød en virksomhed
Disse virksomheder/arbejdspladser kan man møde:
Elsec (Elektrikervirksomhed med elektrikerlærlinge)
Københavns Vestegns Politi
Kemp & Lauritzen (installationsvirksomhed med mange forskellige typer lærlinge, bl.a. elektrikerlærlinge, VVS-lærlinge og ventilationsteknikerlærlinge)
Falck
Hvidovre Kommune, Plejecentre og Hjemmepleje
Hvidovre Kommune, kontorelev
Biofos (spildevandsvirksomhed, der har blandt andet har maskinmestre ansat)
Grøn Entreprise (gartnervirksomhed med anlægsgartnerlærlinge)
Hvidovre Hospital
Hotel Scandic (har receptionistelever og kokkelærlinge ansat)
El-Strøm (elektrikervirksomhed med elektrikerlærlinge)
Roche (medicinalvirksomhed, der blandt andet har farmaceuter ansat)
Aarsleff (entrprenørvirksomhed med blandt andre struktører ansat)
Børneinstitutionen Frydenhøj
Ejner Hessel (autoforhandler, som har lastvognsmekanikerlærlinge)
BMS Kraner (kranvirksomhed, som har kranførerlærlinge)

Tid: Onsdag 2. november mellem klokken 16 og 18.
Sted: Medborgersalen, Hvidovrevej 280.