Hvidovre sætter fokus på mindre børns motorik

Bevægelsesstrategi skal gøre Hvidovres børn bedre til at lege og holde balancen
26. september 2016

Også Hvidovre Kommune oplever stigende udfordringer med børns motoriske udvikling. Mange børn har tidligt motoriske vanskeligheder, det kan fx være ved deltagelse i lege, når de skal kaste og gribe en bold, eller stå på et ben. Det er en udvikling, der betyder, at hver femte baby i 8-10 måneders alderen nu får bemærkninger om deres motoriske udvikling, når de har besøg af Sundhedsplejen. Fra den seneste indskolingsundersøgelse ved vi, at hvert tredje barn i indskolingen har motoriske udfordringer.

For at hjælpe de mindre børn med at få en bedre motorik, har Hvidovre Kommune nu fået en bevægelsesstrategi for 0-6-års området, der skal danne rammen for institutionernes arbejde med børnenes motoriske udvikling.
- Vi håber, at bevægelsesstrategien kan bidrage til at endnu flere børn, hopper, springer, leger, klatrer og løber, både når de er i institution og når de er sammen med deres familie, så vi kan få vendt den udvikling vi ser i forhold til de mindre børns motorik lige nu, udtaler formand for Social- og Sundhedsudvalget, Lars G. Jensen.

Bevægelsesstrategien er vedtaget politisk af både Social- og Sundhedsudvalget og Børne- og Undervisningsudvalget. Den skal få endnu flere dagplejere og daginstitutioner end i dag til at tænke bevægelse og motoriske udfordringer ind i børnenes hverdag. I strategien er der 4 fokusområder, der skal være med til at skabe en styrket indsats. Det er bl.a. at arbejde med de fysiske rammer både ud og inde, at tænke bevægelse ind i den pædagogiske praksis, at inddrage forældrene i arbejdet med motorik og bevægelse og at samarbejde med fx idrætsforeninger, sundhedslejen og andre, der kan være med til at sætte fokus på børnenes motoriske udvikling.

I bevægelsesstrategien indgår også Sundhedsstyrelsens anbefalinger om ikke at benytte fx klapvogn mere end højst nødvendigt og at begrænse mængden af skærmtid.

Bevægelsesstrategien skal fungere som en ramme for dagplejere og daginstitutioner. Samtidig henvender strategien sig også til forældrene.

- Vores institutioner er allerede gode til at have fokus på børn motorik og bevægelse, og vi har i de senere år bl.a. introduceret indsatsen "Rend og hop med Ida og Oliver" – i forrige uge blev der taget første spadestik til en ny idrætsinstitution. Ved at sætte fokus på netop bevægelse og motorik på flere fronter, håber vi sammen med forældrene at kunne løfte opgaven med at hjælpe børnene med at få en god motorisk udvikling, siger formand for Børne- og Undervisningsudvalget Kenneth F. Christensen.