Vi bruger cookies til statistik som en del af vores arbejde for at lave en god hjemmeside. Hvis du ikke siger "nej tak til cookies", antager vi, at du accepterer vores cookie politik. "Se vores cookiepolitik.".

Accepter cookies

 

Tættere bånd mellem elever, pædagoger og lærere i Hvidovre

Samtlige lærere og pædagoger i Hvidovres folkeskoler, SFO’er og klubber uddannes i at styrke relationen til den enkelte elev. Fordi forholdet mellem lærer og elev, pædagog og barn, er afgørende for børns læring og trivsel
15. august 2016
Forskning viser, at den vigtigste faktor for skoleelevers læring er deres forhold til de voksne, de møder i skolen – læreren eller pædagogen. Når børn og unge har en tryg og tillidsfuld relation til deres lærere og pædagoger, bliver deres sociale og faglige udvikling styrket.

Det er baggrunden for, at samtlige lærere og pædagoger fra Hvidovres folkeskoler i løbet skoleårene 2015/16 og 2016/17 bliver uddannet i at styrke deres relationer til eleverne.

- Det drejer sig især om, at blive bedre til at være lydhøre over for den enkelte elevs behov og perspektiv og om at møde børnene med en større opmærksomhed på et positivt samspil mellem barn og voksen, siger skole- og klubchef Rune Ahlmann Nielsen. 

- Formålet er at give alle elever i en klasse – uanset baggrund og forudsætninger – de bedste muligheder for at lære og trives. 

 Projektet er finansieret af A.P. Møller og hustru Chastine MC-Kinney Møllers Fond til Almene Formaal og af Hvidovre Kommune, og det er University College Nordjylland, der varetager undervisningsforløbet. 

Lærere og pædagoger fra fire af kommunens folkeskoler har allerede været på skolebænken, og det har ført til en ændret tilgang til hverdagen i klasselokalerne. 

- Vi hører bl.a., at der er kommet mere fokus på at lære børnene at kende, og at lærere og pædagoger tænker mere over at justere sig selv i undervisningen, så eleverne har det godt og alle er med i timerne. Også selvom det betyder, at man kommer til at gøre det stik modsatte af, hvad man plejer, fortæller skole- og klubchefen.

Efteruddannelsen af lærere og pædagoger er en del af et generelt trivselsløft i Hvidovres folkeskoler, som er en bred indsats, der forløber over en tre-årig periode. Trivselsløftet omfatter desuden tiltag, der har fokus på fælles værdier mellem skole og hjem, forældre- og elevrollen, medier og mobning.