Delebiler får egen parkeringsplads i Hvidovre

En bil fra delebilsordningen Letsgo holder parat til at blive taget i brug af delebilister i Hvidovre.
10. juni 2016
Hvidovre Kommune har netop fået en parkeringsplads kun til delebiler. Pladsen er placeret på Kløverprisvej nær Aldi lige ved Hvidovre Station, hvor der er sat skilte op med påskriften ’Kun for delebiler’.
Delebiler har de senere år vundet frem i især hovedstadsområdet. En delebil er en betegnelse for en bil, der deles af en række forskellige personer under en delebilordning. Idéen med delebilordningen er, at den er billigere for brugerne, især hvis man ikke bruger en bil så meget.
Filosofien bag delebilismen er at skåne miljøet, spare ressourcer og dele omkostninger ved brug af bil.
Det glæder borgmester Helle Adelborg, at delebiler nu bliver en synlig del af bybilledet i Hvidovre,

”Delebiler er godt for miljøet, og det er glædeligt, at vores borgere efterspørger delebilsordninger. Med den nye parkeringsplads er det blevet nemmere for Hvidovres borgere at tage en delebil, hvis de har et ærinde, der kræver bil,” siger Helle Adelborg.

Indtil videre vil delebilsordningen Letsgo udstationere en delebil på den nye parkeringsplads i Hvidovre.
Delebilsordningen Letsgo er en nonprofit delebilsordning, som er ejet af en fond, der har til formål at udbrede delebilisme og grøn transport. Den har 140 biler i Københavns-området, hvor en af dem altså nu fast hører til i Hvidovre. Og Letsgo oplever en stigende efterspørgsel på delebiler fra Hvidovre-borgere, som i første omgang kan se frem til en stationcar med plads til fem personer, som vil holde på delebils-pladsen.
”Vi har valgt at sætte en delebil op i Hvidovre, da vi har fået mange forespørgsler fra eksisterende medlemmer og potentielt nye medlemmer i Hvidovre. Det har været en af de mest forespurgte nye placeringer det sidste år. Pladsen tæt ved Hvidovre Station er valgt, fordi stationen er et naturligt pejlemærke for borgerne i Hvidovre,” siger Bjarke Fonnesbech, direktør i Letsgo.