Ældreråd og Handicapråd høres som hidtil

Der bliver ikke ændret på kommunens praksis for høring af de to råd
3. marts 2016

Kommunalbestyrelsen besluttede, at der ikke som foreslået skal ændres på den måde Ældreråd og Handicapråd bliver hørt om politiske udvalgssager. I stedet skal den nuværende praksis skrives ind i rådenes forretningsorden.

Når Ældrerådet og Handicaprådet er høringsberettiget i en sag, har de hidtil fået sagen tilsendt, før den er blevet sendt ud til udvalget. Det har betydet, at rådene har haft mulighed for at orientere sig i sager og komme med deres høringssvar, før sagen er blevet sendt ud til udvalget og behandlet politisk.

Ønsket om at ændre på denne praksis kom, fordi der i et konkret tilfælde blev offentliggjort sagsakter fra en sag, der ikke var blevet forelagt det politiske udvalg endnu – og at medlemmer af udvalget på den baggrund blev kontaktet af pressen.

- Jeg er glad for, at der var bred enighed om alligevel at bevare den praksis, som både vi og rådene generelt er godt tilfredse med, siger borgmester Helle Adelborg og tilføjer:
 - Men det er også klart, at en sådan praksis – som bør indarbejdes i rådenes forretningsorden – moralsk og etisk hviler på den forudsætning, at høringsmaterialet ikke offentliggøres og i hvert fald ikke gøres til genstand for offentlig debat, før de politiske udvalg kender materialet.