Vi bruger cookies til statistik som en del af vores arbejde for at lave en god hjemmeside. Hvis du ikke siger "nej tak til cookies", antager vi, at du accepterer vores cookie politik. "Se vores cookiepolitik.".

Accepter cookies

 

Pas godt på dine personlige oplysninger

”Tænk dig om, når du skriver e-mails”, lyder det fra Hvidovre Kommune, der vil hjælpe borgerne med at sikre sig mod misbrug af personlige oplysninger
25. januar 2016
Over 30.000 danskere bliver hvert år udsat for såkaldt ”identitetstyveri”, hvor kriminelle bl.a. over nettet har fået fat i ofrenes personlige oplysninger. Som regel bliver tyveriet ikke opdaget, før offeret får regninger på ting, vedkommende ikke har købt, eller hvis der på mystisk vis forsvinder penge fra kontoen. Også helbredsoplysninger og andre private og følsomme oplysninger kan misbruges, hvis de kommer i de forkerte hænder.

Derfor slår Hvidovre Kommune nu et slag for den digitale postkasse, som alle danskere har, og som er den sikreste måde at sende mails til kommunen og andre offentlige instanser. Mange banker, forsikringsselskaber og fagforeninger bruger også Digital Post eller E-boks.
- Når vi i kommunen sender breve og e-mails til borgere, der ikke er fritaget for Digital Post, ender de fleste af dem i din e-boks eller digitale postkasse på borger.dk, fortæller borgerservicechef Margit Halberg. – Her er beskederne sikret, så det kun er dig, der kan læse dem, når du er logget på med dit NemID. På samme måde er den også den mest sikre kanal, hvis man selv skal sende en mail til kommunen.

Og hvis man hellere vil bruge sin almindelige mail i stedet for Digital Post, bør man tænke sig grundigt om, understreger borgerservicechefen.

- Når man sender en almindelig e-mail fx fra Gmail, Hotmail eller lignende, svarer det til at sende et åbent postkort med posten. Alle kan i princippet læse med, og man skal holde sig fra at skrive ting, der er meget private eller følsomme, siger hun. – En almindelig e-mail er ikke sikker, og det er utrolig let for kriminelle og andre at få fat i oplysninger, der kan misbruges. 

Hvidovre Kommune opfordrer derfor til at man undlader at skrive personfølsomme oplysninger som bl.a. cpr-nummer, adresse, fødselsdato, racemæssig eller etnisk baggrund, helbredsoplysninger, politisk, religiøs eller filosofisk overbevisning, seksuelle forhold, strafbare forhold og væsentlige sociale problemer, når man sender almindelige mails. I stedet bør man bruge den digitale post på borger.dk eller e-boks, når man skriver mails til kommunen og andre offentlige myndigheder.

- Det kan godt være, at man synes, det er besværligt, at man skal logge på med NemID, men det er den bedste måde at forebygge, at dine oplysninger kommer i de forkerte hænder, pointerer Margit Halberg og opfordrer til, at man ringer til kommunens kontaktcenter på 36 39 36 39 hvis man har brug for hjælp til den digitale postkasse.