Kom og mød en virksomhed

Unge med en erhvervsuddannelse er i høj kurs. På virksomhedsmessen ’Mød en virksomhed’ kan unge og deres forældre se hvilke jobmuligheder, der er med en erhvervsuddannelse.
27. oktober 2015

Der er rift om unge med en erhvervsuddannelse. Danmark vil ifølge prognoser mangle 32.000 faglærte i 2020. Er man ung og på vej til at vælge uddannelse, kan det derfor være en god idé at kigge mod erhvervsuddannelserne, som spænder lige fra de traditionelle håndværksuddannelser til så forskellige uddannelser som tjener, kontorelev, greenkeeper, mediegrafiker eller flymekaniker for bare at nævne nogle af de utallige muligheder, der er.

For at gøre Hvidovres unge og deres forældre opmærksomme på erhvervsuddannelserne, inviterer Hvidovre Kommune til virksomhedsmessen ’Mød en virksomhed’ onsdag 11. november klokken 16-19 i Enghøjhuset, Bødkerporten 6A, Hvidovre.

Her kan både unge og deres forældre blive klogere på, hvilke typer jobs virksomhederne kan tilbyde, og hvordan chancerne er for at få et arbejde efter endt uddannelse.

Der vil være mange virksomheder til stede, og det er desuden muligt at møde unge håndværkere og lærlinge, der i øjenhøjde kan fortælle deres egne historier og tanker om valg af uddannelse.

For borgmester i Hvidovre, Helle Adelborg, er ’Mød en virksomhed’ et vigtigt tilbud til både elever og forældre.

- I en tid, hvor samfundet har brug for dygtige unge med en erhvervsuddannelse, er det vigtigt, at både de unge og deres forældre kan se de mange spændende fremtidsmuligheder, der er, hvis man tager en erhvervsuddannelse og ikke mindst møder virksomhederne, som tager lærlinge og elever, siger Helle Adelborg.

En erhvervsuddannelse kan også bane vejen for en videregående uddannelse på et senere tidspunkt, blandt andet kan man som elektriker videreuddanne sig til el-installatør. Ifølge Frank Eriksen, der er direktør i Elsec A/S, som også er med på messen, er erhvervsuddannelserne et godt valg for de unge.
Netop fordi der er god mulighed for at videreuddanne sig.

- En erhvervsfaglig uddannelse er et godt fundament. Virksomheder skal tage et socialt ansvar i samarbejde med folkeskolen og hjælpe de unge med en grundig orientering. Det er ikke den bedste løsning for alle at vælge gymnasiet. Forældrene er en vigtig brik i uddannelsesforløbet. Opbakning og interessen for den unges uddannelse har stor betydning, siger Frank Eriksen.

På ’Mød en virksomhed’ vil tjeneren Puk M. Mortensen komme og fortælle om sin uddannelse og sit fag. Hun deltog i sommer i ’verdensmesterskaberne i skills’ i Sâo Paulo, Brasilien og kom hjem med "Medal of excellence".

Desuden vil folketingspolitikeren Mathias Tesfaye, der har en baggrund som murer, gæste messen og fortælle om sin vurdering af behovet for faglært arbejdskraft i fremtiden.

’Mød en virksomhed’ foregår efter normal arbejdstid, så forældre og de unge kan besøge messen sammen og i fællesskab lade sig inspirere af de mange job- og karrieremuligheder, virksomhederne tilbyder de unge.