”Lille sky” bliver ny daginstitution til 180 børn

RUBOW Arkitekter skal bygge den første nye institution i Hvidovre Kommune siden 2003
7. august 2015

RUBOW Arkitekter har tegnet Hvidovre Kommunes nye daginstitution på Cirkusgrunden i Avedøre.
Arkitektfirmaet har bl.a. stået for energirenovering af Store Hus i 2012, den grønne ombygning af Hvidovre Hospital i 2013 og er en del af hovedprojektet i Carlsberg Byen.

RUBOW Arkitekternes ”Lille sky gik morgentur”, der er navnet på projektet, er valgt blandt fem bud på en ny idrætsinstitution i Avedøre. De andre konkurrenceprojekter er tegnet af CEBRA, COBE, Dorte Mandrup Arkitekter og Nøhr og Sigsgaards Arkitektfirma. Vinderprojektet er valgt af en dommerkomité med deltagelse af bl.a. to fagdommere (arkitekter). Valget af RUBOW Arkitekternes projekt blev politisk godkendt af Kommunalbestyrelsen lige før sommerferien.

- Det er sådan en daginstitution, vi alle ville ønske, vi havde gået i som børn, siger borgmester Helle Adelborg om vinderprojektet.

- Der er plads til både nærhed og masser af fysisk udfoldelse, som er noget af de allervigtigste for vores mindste børn. Og så er idéen med den hvide sky og koblingen til Halfdan Rasmussens ”Lille sky gik morgentur” helt rigtig for en børneinstitution, siger Helle Adelborg.

”Lille sky gik morgentur” bliver et oplevelsesrigt og nytænkende institutionsbyggeri. Der er i den grad tænkt på børnene. De vil komme til at have masser af plads både inde og ude, og institutionen opbygges af en serie grundhuse, der indrettes til henholdsvis madhus, personalehus og børnehuse. Fra børnehusene vil der være kik i alle retninger og store grupperum med masser af plads og med udgang til egen terrasse.

- Vi har skabt et hus, som fylder så lidt på grunden som muligt, så der er god plads til grønne områder rundt om. Det er en god idé at få børn op i højderne, fordi det er sjovt for dem at se verden oppefra, siger Susanne Hansen, der er partner og arkitekt i RUBOW Arkitekter.

”Lille Sky på morgentur” er den første nye institution, Hvidovre Kommune bygger siden 2003, hvor Tinsoldaten blev bygget i Avedørelejren. Den nye institution får plads til 180 børn, og bliver dermed samtidig Hvidovres største daginstitution. Det er planen, at institutionen skal stå klar i efteråret 2017.

Projekterne fra arkitektkonkurrencen ”Nyt dagtilbud til Cirkusgrunden” kan ses på Avedøre Bibliotek fra torsdag den 6. august til torsdag den 20. august. Her vil både RUBOW Arkitekternes vinderprojekt, og de fire andre projekter være udstillet.