Kommune og ny butik samarbejder om at ansætte lokal arbejdskraft

Borgmester: Alletiders initiativ af ny butik, der gerne vil ansætte lokal arbejdskraft
6. maj 2015
Butikskæden Kiwi ansætter i den kommende tid et større antal medarbejdere til en ny butik, der åbner i Frihedens Butikscenter. For at sikre sig, at butikken kan skaffe kvalificeret lokal arbejdskraft har Kiwi bedt Jobcenter Hvidovre om hjælp til at formidle de mange nye jobs.
Derfor bliver borgere, der har deres gang i Jobcenter Hvidovre i denne tid mødt af en 2-meter høj stander, der fortæller, at Kiwi søger efter nye medarbejdere i Hvidovre:

- Det er alle tiders, at en butik som Kiwi kommer til os og beder om hjælp med at skaffe ansøgere til de mange ledige stillinger i deres nye butik, siger borgmester Helle Adelborg:
 - Det er et mønstereksempel på, hvordan erhvervsliv og jobcenter kan samarbejde om at få besat nye jobs med lokal arbejdskraft til glæde for både den nye butik og lokalsamfundet.

Kiwi skal nu i samarbejde med Jobcenter Hvidovre rekruttere medarbejdere til både fuld- og deltidsjobs, fleksjob og fritidsjob. I Jobcenter Hvidovre hjælper formidlingsenheden med at screene og videreformidle egnede kandidater. Der er både brug for medarbejdere med  butiksuddannelse og andre funktioner som fx vareopfyldning, regnskab, indkøb og rengøring.

- Som ny dagligvareaktør i Hvidovre var det naturligt for mig at rette henvendelse til Hvidovre Kommune, og jeg må sige, at de har taget overordentligt godt imod Kiwi, siger butikschef i Kiwi Friheden, Hans Ole Christensen og fortsætter:
 - Jeg forventer, at alle stillinger snarest muligt bliver besat – og mange af disse med borgere fra Hvidovre. I den kommende periode vil vi fortsat have løbende kontakt med jobcentret med henblik på flere ansættelser.
Kiwi forventer at skulle bruge 50-60 medarbejdere i forskellige typer stillinger.

I Jobcenter Hvidovre er Jobcenterchef Casper Christensen glad for, at Jobcentret på denne måde bliver inviteret ind i et samarbejde med en butik, der er ved at etablere sig i kommunen:
 - Det fortæller mig, at vi er lykkedes med at forvandle os fra en myndighed til en servicefunktion, der i dette tilfælde kan assistere udenbys virksomheder, der vil etablere sig, med bl.a. vores indgående viden om det lokale arbejdsmarked og adgang til den lokale arbejdskraft.

Konkret kommer jobsamtaler til at foregå på Rådhuset, hvor Jobcentret stiller et lokale til rådighed. Er man interesseret i et job hos Kiwi, går formidlingen gennem Jobcenter Hvidovre. CV og ansøgning kan sendes til formidlingsenhed@hvidovre.dk