Vi bruger cookies til statistik som en del af vores arbejde for at lave en god hjemmeside. Hvis du ikke siger "nej tak til cookies", antager vi, at du accepterer vores cookie politik. "Se vores cookiepolitik.".

Accepter cookies

 

Hvidovre tager fat om problemet med mobning på skolerne

Trivselsløft skal give skolebørnene en bedre hverdag i folkeskolen
17. april 2015

I kølvandet på kvalitetsløft og folkeskolereform har politikerne i Hvidovre nu vedtaget et ambitiøst trivselsløft, der via seks indsatser skal bekæmpe mobning og give eleverne en god hverdag i deres skole.
- Vores børn skal have det godt i skolen, og derfor går vi nu i gang med at løfte trivslen på vores skoler. Vi gør det her, fordi vi har kunnet mærke at de "almindelige" tiltag med antimobbe-politikker osv. desværre ikke har været nok til at komme mobning og mistrivsel til livs, siger formand for Børne- og Undervisningsudvalget Kenneth F. Christensen.
En af de konkrete indsatser, der i løbet af de kommende år skal give trivslen i Hvidovres folkeskoler et løft, er en kompetenceudvikling af ledere, lærere og pædagoger.
- Vi er i den heldige situation, at vi lige har fået et beløb fra A.P. Møller Fonden. De penge er øremærket et stort projekt om relationskompetencer, som netop vil ruste de gode folk på vores skoler til at tage fat om udfordringen med at bekæmpe mobning og sikre en bedre trivsel, siger Kenneth. F. Christensen.
Et andet indsatsområde for trivselsløftet er den mobning, der foregår på fx sociale medier og digitale platforme, som forældre, lærere og pædagoger ikke helt har føling med. Konkret skal det bl.a. ske ved, at give forældrene viden om, hvordan generation digital navigerer på nettet. Et af initiativerne i indsatsen for at bekæmpe mobning via sociale medier er oplæg for børn og forældre på tre centrale årgange om adfærd på de sociale medier.
Trivselsløftet skal sættes i gang fra det kommende skoleår, og finansieringen af løftet indgår i de kommende budgetforhandlinger. Der er foreslået tiltag for 1,15 mio. kr. per år. Til efteråret bliver der gennemført en undersøgelse af alle skolelevers undervisningsmiljø. Her vil eleverne bl.a. blive spurgt hvordan de trives i skolen, og om de oplever at blive mobbet.
Undersøgelsen skal fremover foretages en gang om året. I 2016 bliver der gennemført en ny forældretilfredshedsundersøgelse, og her bliver forældrene også spurgt om deres oplevelse af mobning på deres barns skole. Undersøgelserne skal bruges på skolerne, i skolevæsnet og behandles politisk.

 

Fakta:

3 temaer:
Mobning er uacceptabelt – ret til trivsel Respekt for fællesskabet – rum til den enkelte
Ro til læring – plads til udfoldelse

6 indsatser:
Fælles handleguide og et inspirationskatalog.
På baggrund af bevillingen fra A.P. Møller Fonden igangsættes en stort projekt om relationelle kompetencer.
Resultaterne af målinger bruges aktivt på skolerne.
Oplæg for forældre om vigtigheden af god trivsel.
Elevrådet og det fælles elevråds rolle.
Oplæg for forældre om børnenes adfærd på nettet.
Start: Fra skoleåret 2015/2016