Vi bruger cookies til statistik som en del af vores arbejde for at lave en god hjemmeside. Hvis du ikke siger "nej tak til cookies", antager vi, at du accepterer vores cookie politik. "Se vores cookiepolitik.".

Accepter cookies

 

Borgerrådgiver har haft færre sager end ventet

67 sager det første halve år – fire sager bliver undersøgt nærmere
24. april 2015
I løbet af sit første halve år i Hvidovre Kommune har borgerrådgiver Thomas Tækker haft færre sager end forventet. 52 borgere har henvendt sig, og der er i alt oprettet 67 sager.
Det får borgerrådgiveren til at konkludere, at ”kommunens dialog med borgerne oftest er god og positiv”. Borgerrådgiveren følger udviklingen på forvaltningsområder, hvor der har været klager, frem mod afgivelsen af sin første årsberetning.  Det fremgår af en halvårsstatus for borger-rådgiverens arbejde, der blev behandlet i Økonomiudvalget i sidste uge.
 - Vores forvaltning håndterer ifølge en opgørelse titusindvis af sager og henvendelser. Set i det lys, synes jeg, at 67 sager – og de 36 af dem egentlige klager det første halve år, er meget lidt. Det er glædeligt, og det bekræfter mig i, at vores dygtige medarbejdere gør det rigtig godt, siger borgmester Helle Adelborg og understreger:
 - Hver eneste klagesag er vigtig at få behandlet, fordi det betyder noget for den enkelte borger, og for at vi i kommunen kan lære af klagerne og forbedre vores sagsbehandling.

36 klagesager det første halve år
Henvendelserne til borgerrådgiveren fordeler sig på 36 egentlige klager og 31 sager, hvor borgerne henvendte sig for at få råd og vejledning og blive hjulpet videre.
  - Som vi kan se af denne første status fra borgerrådgiveren, løser han en særdeles vigtig opgave med ikke alene at behandle borgernes klager, men i høj grad også med at fungere som hjælper for de borgere, der på sin vis er faret lidt vild i det kommunale system, siger borgmesteren.
I 4 af de 36 klagesager har borgerrådgiveren iværksat en nærmere undersøgelse, og her er to af sagerne foreløbig endt med, at borgerrådgiveren har udtalt kritik af forvaltningen.
De øvrige 31 klagesager er typisk håndteret ved at borgerrådgiveren enten har hjulpet borgeren med at formulere og formidle klagen til den relevante afdelings besvarelse, eller at borgerrådgiveren har aftalt med den relevante afdeling, at der straks skal følges op på en given henvendelse. De fleste klager drejer sig om utilfredshed med sagsbehandlingstiden og manglende svar (24 procent).
Borgerrådgiverfunktionen skal evalueres om et halvt år, når ordningen har fungeret i et år. Det sker i forlængelse af udarbejdelsen af årsberetningen, og der vil – hvis Kommunalbestyrelsen vedtager det - blive gennemført en spørgeskemaundersøgelse blandt de borgere, der henvender sig til borgerrådgiveren i løbet af det næste halve år.

Borgerrådgiveren er ansat af Kommunalbestyrelsen og har til opgave at fungere som vejviser for borgerne og at gøre det lettere at klage over forhold i kommunen. Borgerrådgiveren skal samtidig være med til at sikre, at borgernes klager bliver brugt til at forbedre kommunens sagsbehandling og betjening. Borgerne kan henvende sig direkte til borgerrådgiveren på tlf. 61 91 68 00.