Centralt vejkryds bliver sikrere

Cykelfelter og busbaner skal forbedre krydset Hvidovrevej-Arn.Nielsen Boulevard-Sønderkær
15. august 2014

Det skal være sikrere at færdes i vejkrydset Hvidovrevej-Arn.Nielsens Boulevard-Sønderkær. Derfor bliver krydset nu ombygget og forsynet med bl.a. busbaner og felter til cyklisterne. Arbejdet i krydset vil stå på i de næste seks-otte uger.

Krydset bliver ændret, så der fremover kun bliver et spor i hver retning. Det vil give en roligere afvikling af trafikken og lavere hastigheder, så det bliver mere trygt og sikkert for cyklister og fodgængere at færdes både på tværs og langs af Hvidovrevej.

Når der fremover kun skal være et spor i hver retning, giver det mulighed for, at indrette venstresvingsspor for trafik til Arnold Nielsens Boulevard og Vestkærs Allé. Samtidig får midterhellen mellem Sønderkær og Arnold Nielsen Boulevard en pænere udformning. Nord for Sønderkær er kørebanen så bred, at der kan indrettes et busspor fra stoppestedet ved Rosenhøj ned til Sønderkær. I den anden retning bliver den smalle buslomme ved Vestkærs Allé fjernet og erstattes af et kantstensstoppested. Det betyder så, at cykelstien kan blive rettet lidt ud, så trafikanter på Vestkærs Allé har bedre oversigtsforhold ved udkørsel.

Omlægningen af krydset betyder, at busserne får egne signaler at køre efter både ved Sønderkær (mod syd) og ved Arnold Nielsens Boulevard (mod nord), så der bliver grønt lys for busserne nogle sekunder før de andre trafikanter – og busserne dermed lettere kan komme frem.

Samtidig bliver der afmærkede felter til cyklisterne i krydsene, så fx de venstresvingende cyklister mod Sønderkær og Arnold Nielsens Boulevard bliver mere synlige for de venstresvingende bilister fra de to veje, der skal holde tilbage for cyklisterne.

Hvidovre Kommunes Vej- og Parkafdeling forventer, at arbejdet med at omlægge krydset vil være færdigt medio oktober. I perioden kan særligt bilisterne forvente mere ventetid i myldretiderne.