1000 skolebørn løber fra lektierne

I forbindelse med idrætshædringerne den 21. maj lyder startskuddet til en ny tradition i Hvidovre: Idrætsløbet
13. maj 2014

Både Hvidovre Kommune, Idrætsrådet, Dansk Atletik Forbund, Ældresagen, Hvidovre Senioridræt, Egevoldens Støtteforening, Ældrerådet, Sundhedscentret, Vej & Park, Føtex, Musikskolen og Hvidovrespejderne og Hvidovre Stadion har en finger med i spillet, når Hvidovres første samlede skoleløb finder sted den 21. maj.

Op i mod 1000 børn fra mellemtrinnet og udskolingen på otte af kommunens folkeskoler deltager i løbet, som har start og mål på plænerne ved rådhuset.

- Det er en gammel drøm, der nu går i opfyldelse, og det er meget stort, at vi kan samle så mange – og forskellige - kræfter til at gennemføre løbet, siger Mette Schønnemann fra Idrætsrådet, der sammen med Hvidovre Kommune og Hvidovre Atletik og Motion er arrangør af ”Idrætsløbet”. - Det her er jo faktisk en forsmag på noget af det, som vi skal til at gøre mere af med den nye skolereform: Samarbejde på tværs af skoler, foreninger, erhvervsliv og forældregrupper.

Løbet bliver åbnet kl. 12.30 af borgmester Helle Adelborg, der også vil fyre det første startskud af. Elever og lærere kommer til at løbe ad en rute langs Claus Petersens Alle, Brostykkevej, Hvidovrevej og Høvedstensvej, hvor aktive ældre fra bl.a. Ældresagen, Hvidovre Senioridræt, Egevoldens Støtteforening og Ældrerådet sørger for at vise vej. De frivillige ”bedstemødre og –fædre” sørger også for indskrivning, kaffe, vand osv., mens to bands fra Musikskolen og Hvidovrespejderne sørger for underholdning og aktiviteter ved rådhuset.

- Det bliver en sjov dag, hvor vi er sammen på tværs af skolerne, og så handler det om at få frisk luft og motion og at opleve, at man godt må forsøge at vinde, være hurtig og skabe nogle resultater, fortæller Mette Schønnemann og understreger, at det gælder både eleverne og de engagerede lærere, der også deltager i løbet: - Der bliver givet medaljer på hvert klassetrin og til både drenge og piger, men skam også til de hurtigste lærere.

Vinderne af løbene for 4., 5. og 6. klasse modtager deres medaljer om eftermiddagen i forbindelse med Idrætsløbet, mens medaljetagerne fra udskolingsløbet får overrakt deres medaljer ved den store hædringsfest for idræt og spejdere, som holdes i Medborgersalen om aftenen. Desuden er der pokaler til den hurtigste skole og den skole, der har flest løbere med.

Arrangørerne håber på en rigtig god dag i idrættens og samarbejdets tegn, og Mette Schønnemann løfter sløret for forhåbninger, der rækker videre endnu:
- Vi vil gerne arbejde for, at også indskolingen og daginstitutioner kan være med i løbet, og at vi med tiden måske kan få en årlig idrætsuge for både skoler og foreninger i Hvidovre.

Borgmester Helle Adelborg glæder sig til at skyde løbet og traditionen i gang og håber, at forældre og bedsteforældre vil stille op som heppekor langs ruten.

- Jeg er så glad for, at skolerne og lærerne stiller op til sådan et fælles arrangement, siger hun. – Det betyder rigtig meget for børnene, at vi voksne inspirerer, samarbejder og bakker dem op, så de får lyst til bevægelse, sport og fælles oplevelser.

Borgmesteren ser selv tilbage på en barndom med fælles idrætsdage på Hvidovre Stadion for alle skolerne:
- Det var en god tradition, og jeg husker det som en stor begivenhed for os elever, siger hun. - Jeg håber på, at vi kan få skabt noget lignende igen, og med Idrætsløbet er vi godt på vej.